View Single Post
Et lite utdrag fra Hvitserk:

"For å bli med i Everest teamet må du ha utstrakt fjellerfaring. Dette innebærer at du tidligere har vært på fjelltopper over 6000 m og at du har bred erfaring fra andre høye fjell og fra klatring. Det er en stor fordel om du også har vært med på andre 8000 meters ekspedisjoner. Vi ser at de som tidligere har deltatt i en 8000 m ekspedisjon har en større sjanse på å nå toppen av Everest. Vi anbefaler derfor at du først gjennomfører en annen 8000 meter ekspedisjon slik at du på best mulig måte sørger for at midlene du bruker på Everest belønnes med suksess på toppen og en trygg retur hjem. Men vi gjør unntak dersom du ikke har hatt mulighet til å prøve deg på en 8000 meters topp, men allikevel har en bred erfaring som tilsvarer dette. Dette kan være ekspedisjoner til Huarascan, Denali, Peak Lenin, Mustag Ata og Aconcagua. Vi anser derimot ikke kun en bestigning av Aconcagua i seg selv som en fullverdig forberedelse til Everest, og vil ikke ta imot påmelding med kun dette som bakgrunn.
Selv om faste tau vil være satt opp på store deler av ruten, må ekspedisjonsmedlemmene allikevel kunne beherske klatring på snøbakker/is over 50 grader. Alle ekspedisjonsmedlemmene må være fjellvante og kunne være selvgående nok til å kunne bevege seg mellom og bo i camper høyt oppe på fjellet, uten tilsyn."


Selv har jeg gått det meste i Norge, litt i Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia, men jeg ville aldri i verden vurdert Everest med den lille erfaringa jeg har (som tydeligvis er endel mer enn det TS har :P )