View Single Post
Din drøm kan helt fint gå i oppfyllelse, og du lever bare en gang - og om dette virkelig er noe du brenner for, så kan jeg love deg at du kommer til å angre deg der du ligger i sykesenga på gamlehjemmet eller sykehuset om 40-70 år. Men for at du skal gjøre dette så må du ha god selvinnsikt ovenfor treningen din, og ta dette seriøst. 4/100 personer som forsøker å klatre mount everest vil dø, og dersom du har planlagt turen din nå om et års tid, og vil spare penger ved å legge ut med 100-150k så vil jeg tro at du er blandt de 4% som dør, noe som sikkert ikke er en god følelse å ha i bakhodet imens du går over opp til 300 lik, da du klatrer opp fjellet, noe uforbredt med en desperat nepalsk guide som var oppi der en gang på 90 tallet, samt 10-12 høyt proffesjonnelle klatrere. Minnesteiene, og landemerkene du går forbi på veien opp vil helt klart være mer intense dersom du er uforbredt, og jeg kan love deg at folk ikke har noe stort ønske om å følge deg ned, etter 5.500 meter der problemene virkelig setter inn. Dersom du også er fryktelig god til å klatre skal du heller ikke være så trygg og selvsikker. Den 18 april nå i 2014 døde 13 professjonelle sherper -klatrere som er kjente for sine fantastiske klatreevner. Dette var naturen sin gang, og ingen evner kunne ha reddet de der, noe som er en ting å ha i bakhodet hvis du er villig til å risikere død og liv på denne turen - det er viktig å være realistisk, men fokusert og bestemt.

Lykke til!