Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Likevel: Saken er kompleks, men de to viktigste årsakene til at konflikten ikke har blitt løst, både før og etter Hamas, er arabisk aggresjon og israelsk okkupasjon med tilhørende bosetninger. Hamas er ikke den første palestinske gruppen som tyr til vold og terror som politisk virkemiddel.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du misforsto nok hva jeg forsøkte å illustrere. Poenget med å bruke en psykopat i eksempelet var ikke at psykopaten skulle være utilregnelig og ikke kan stilles til ansvar. Poenget var at uansett hvor ekstremt umoralsk den andre parten skulle opptre, så ligger det et voldsomt ansvar på den personen eller gruppen som med viten og vilje, og helt uten nevneverdig sannsynlighet for å oppnå noe positivt, handler på en måte som er garantert å fremprovosere aggressive handlinger fra en annen part som får drepte og skadde sivile som konsekvens.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at i en norsk domstol så ville denne psykopaten mest sannsynlig blitt dømt som strafferettslig utilregnlig. Altså, ikke ansvarlig for sine egne handlinger. Akkurat dette eksempelet er jo egentlig bare en filleting å drive å diskutere, men det er jo veldig lett å finne et eksempel som er mer beskrivende og ikke inneholder denne "feilen" som så beleielig skaper ubegrunnet sympati for Israel.


Sitat av Provo Vis innlegg
Siden dette er et svar på kritikk av Hamas, påstår du at tråden inneholder for lite kritikk av Israel? Eller hva er poenget ditt? At vi som kritiserer Hamas ikke samtidig kommer med tydelige forslag om hva slags tiltak Israel burde gjennomføre? Har du da som kritiker av Israel kommet med forslag om hvilke tiltak Hamas burde gjennomføre? Hvorfor har du ikke rettet dette spørsmålet til Unsub eller DonTomaso, som tilsynelatende legger absolutt hele ansvaret for hele situasjonen og mangelen på en palestinsk stat på Israel?
Vis hele sitatet...
Nei, da har du misforstått meg, jeg etterspør mer nøytrale tilnærminger til konflikten, og med det mener jeg at man er i stand til å påpeke feil og foreslå endringer hos den siden "man holder med". Det er riktig at jeg bare har kverrulert med deg, men i denne tråden følte jeg at det var den veien diskusjonen gikk og at mitt engasjement best var rettet mot de som taler Israels sak.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og bare for å ha det på det rene, så har vel både jeg og DumDiDum påpekt flere problematiske aspekter ved Israels politikk. Hovedsakelig blokaden i sin nåværende form og bosetninger. Jeg har derfor litt problemer med å ta denne innvendingen din veldig seriøst.
Vis hele sitatet...
Det er fint, og det synes jeg dere skal fortsette med.