View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, her tillegg du meg meininger eg ikkje har, og fordreier fakta. Eg har sagt at eg ikkje er einig i dagens forbodslinje, men at eg aksepterer den, på grunnlag av utforminga og praksisen, men at å bruke vegtrafikklova som ekstrastraff er noko eg reagerer på.

Viare så har såvidt eg kan sjå brukern av vegtrafikklova §34 ikkje så veldig lang historie på den måten den er nytta i dag. Eit rundskriv som poppar opp er politidirektoratet sitt rundskriv frå starten av 2007. Det er først siste par åra eg har sett saker om det i media. Så sjølv om paragrafen er gammal verkar bruken av den rimeleg ny. Eller kan du vise til at den vart nytta mot folk som inntok relativt små mengder hasj for 10-15 år sidan?

Eg stiller heller ikkje legaliseringssaka opp mot trafikksikkerheit. Her legg du igjen ord i munnen på meg. Eg har ikkje tatt til orde for å fjerne forbodet mot ruskøyring, og har ingen innvendinger mot dagens praksis mot ruskøyring, men eg har innvendinger mot politiet sin urettferdige praksis med å nappe førarkortet frå folk utan at det er nokon som helst grunn til å tru at dei vil køyre i rusa tilstand.

Eg har heller ikkje tatt til orde for legalisering av cannabis i denne tråden. Eg har tatt til orde for at politiet og lovmakarar bør endre praksis på eit bestemt punkt - ikkje fordi eg nødvendigvis reagerer på resultatet, men fordi eg reagerer sterkt på argumentasjonen og metoden som vert nytta.
Vis hele sitatet...
Dette blir en sirkelargumentasjon som ikke fører frem, der du ikke tar inn over deg det som er fakta.

Inndragning av førerrett er ikke straff, men vilkår for førerrett om edruelighet som faller bort. Dette er på lik linje med andre ordninger, for eksempel våpnetillatelse som faller bort.

At en som blir rammet kan oppleve det som straff kan ikke brukes som argumentasjon. En som har tatt eller skal ta førerkort må sette seg inn i hva som er vilkårene for førerrett. Jeg kan ikke forstå hvorfor samfunnet skal bruke mer ressurser på dette en det blir gjort i dag. De som blir rammet av tilbakekall av førerretten har mulighet for å føre saken for retten også med dagens ordning.

Jeg har ikke kunnskap om praksisen til politiet for 10-15 år siden, men ser ikke at du har noe belegg for å hevde at praksisen har forandret seg heller enn at cannabisbrukeres forventning om å kunne kombinere cannabisbruk med førerkort har forandret seg.

Fra lovgivers side antar jeg at det er naturlig å tro at personer som velger å bruke illegale rusmidler har stor risiko for å miste kontrollen over bruken. Personlig deler jeg denne oppfatningen.

Bruk av rusmidler fører med seg mye problemer, og ødelagte liv i trafikken er en av dem. Eventuelle ekstra ressurser i politi og påtale må brukes til å fjerne ruskjøring fra veiene, og også de som potensielt erfaringsvis bidrar til slik ruskjøring fordi de mister kontrollen over rusbruken sin.