Tråd: Gazastripen
View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette blir i overkant gjennomskuelig. Nei, MEMRI er ikke hovedkilden min til informasjon om Midtøsten.
Vis hele sitatet...
Det virker sånn. Hvorfor poster du tre (vesentlige) videoer fra Memri når det er en rekke mer nøytrale kilder som er mindre kontroversielle?


Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke MEMRI som har laget innholdet videoene, annet enn å enkelte ganger klippe dem sammen, så beskyldninger om at videoene er dårlig journalistikk grenser mot merkelig. MEMRI har et prosjekt kalt MEMRI TV, eller MEMRI TV Monitor Project, hvor de plukker ut interessante og oppsiktsvekkende klipp fra arabisk TV og oversetter dem. Klippene jeg lenket til viser kjente egyptiske TV-verter som langer ut mot Hamas, og artikkelen er sammensatte utdrag fra den offentlige debatt i Egypt, Syria og Saudi-Arabia som viser eksempler på Hamas-kritiske stemmer i egyptisk, syrisk og saudi-arabisk media – hverken mer eller mindre. Med mindre du kan påvise at innholdet i videoene og rapporten er usant, så er en påpekning av at enkelte mener at MEMRI ikke er nøytrale nok (som om nøytralitet skulle være et mål i seg selv) vanvittig uinteressant.
Vis hele sitatet...
Javel? Det er ikke kun meg som står for beskyldningene, jeg har linket til deg én enkel wikipediaside med sterke kritikker av Memri.

(- en annen ting, et enkelt søk på YT om Memri gir meg overskrifter som "Spectacular, a decent Muslim Scholar says Islamics are lazy idiots on memri.tv", "Commentaries on Syria TV: Saudi Rulers Scumbags, Monkeys, Sons of Whores", "Kuwaiti Columnist Fouad Hashem: The Arabs Need to Have Large Portions of their Brains Examined". Si meg, tar du kildene seriøst, eller kødder du med oss andre her? -)

Siterer fra wiki;
Critics have accused MEMRI of producing inaccurate, unreliable translations with undue emphasis and selectivity in translating and disseminating the most extreme views from Arabic and Persian media, which portray the Arab and Muslim world in a negative light, while ignoring moderate views that are often found in the same media outlets. Other critics charge that while MEMRI does sometimes translate pro-US or pro-democracy voices in the regional media, it systematically leaves out intelligent criticism of Western-style democracy, US and Israeli policy and secularism.[3][39][40][41]
Vis hele sitatet...
Rundt bias;
Norman Finkelstein has described MEMRI as "a main arm of Israeli propaganda".In 2006, Finkelstein accused MEMRI of editing a television interview he gave in Lebanon in order to falsely impute that he was a Holocaust denier. In an interview with the newspaper In Focus in 2007, he said MEMRI uses "the same sort of propaganda techniques as the Nazis" and "take[s] things out of context in order to do personal and political harm to people they don't like".[42]
Vis hele sitatet...
Ang selektivitet;
They state that MEMRI consistently picks for translation and dissemination the most extreme views, which portray the Arab and Muslim world in a negative light, while ignoring moderate views that are often found in the same media outlets.[3][39][39][40][41] Juan Cole, a professor of Modern Middle East History at the University of Michigan, argues MEMRI has a tendency to "cleverly cherry-pick the vast Arabic press, which serves 300 million people, for the most extreme and objectionable articles and editorials... On more than one occasion I have seen, say, a bigoted Arabic article translated by MEMRI and when I went to the source on the web, found that it was on the same op-ed page with other, moderate articles arguing for tolerance. These latter were not translated."[43]
Vis hele sitatet...

Sitat av Provo Vis innlegg
Og når du samtidig ser deg nødt til å innrømme at lenkene viste nøyaktig det de var ment å vise, så viser du virkelig hvor hinsides uvesentlig og substansløs denne innvendingen din er. At du selv har postet en lenke til en video fra Palestinian Media Watch, som på ingen måte kan sies å være mer nøytrale enn MEMRI, gjør at innvendingen går fra å være betydningsløs og dum til å bli direkte pinlig.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke måttet innrømme noen verdens ting, jeg har kun konstatert og lagt på at det finnes svært mange arabere som er anti-Hamas -- og dét er allmennkunnskap. At Memri poster videoer av anti-Hamas-arabere er da en selvfølge. Svaret ditt virker å ha vært tatt ut av ræva i ren desperasjon. Innvendingene mine ang Memri er rett på sin plass; jeg forventer virkelig noe annet enn Memri. Å hoppe opp av stolen og gå til forsvar av Memri er intet annet enn rett og slett patetisk.

Jeg har helt sikkert postet en video fra en (drøyt) palestinervennlig kilde, men jeg gidder ikke å gå ut og forsvare disse upålitelige kildene.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor stor? Hva forventer du? Prosenter?


Militær aggresjon fra omgivende arabiske land, med sine topper i 1948, 1967 og 1973; stadige terrorangrep mot sivile fra diverse organisasjoner; nasjoners økonomiske, militære og moralske støtte til nevnte organisasjoners terror; og både nasjoners og organisasjoners uttalte mål om å utslette Israel er, kort oppsummert og i grove trekk, det jeg sikter til.
Vis hele sitatet...
Det må du nesten bestemme selv. Det var du som kom med "Jeg legger store deler av skylden for Gazas innbyggeres nåværende elendighet på Hamas. Og jeg påpeker at, og begrunner hvorfor, Hamas opptrer ekstremt umoralsk".

Din definisjon av aggresjonsbegrepet i sammenhengen er noe merkverdig. Utifra Oxforddictionaries får jeg bl.a følgende;
The action of attacking without provocation:
he called for an end to foreign aggression against his country
Vis hele sitatet...
..Fortell meg, har de ikke-jødiske folkegruppene i Levanten angrepet Israel før staten ble grunnlagt, eller hvem var det som initielt okkuperte og drev etnisk rensning?
Sist endret av aeon_illuminate; 11. august 2014 kl. 18:59.