View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ja noe må selvsagt deles når beredskapen er såpass åpenbart hevet.

Det er et vanskelig spørsmål, og jeg innehar overhodet ingen kompetanse som gjør meg bedre egnet til å svare på dette enn deg. Med det sagt så ville jeg ikke hatt noen til å trekke grensen frem og tilbake, men heller forholde seg til det helt konkrete og praktisk talt relevante. Enkelt og greit "need to know"-prinsippet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du skulle vært delt i denne situasjonen da?



Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Sammenligningen er ikke ugyldig, men den ble tydeligvis missforstått. Hele poenget er at det å introdusere terrorfrykt som en del av folkeopplysningen, da handler det ikke lenger om deg og heroinen din. Dette er faktisk noe som i størst grad rammer de svakeste i samfunnet, de som ikke klarer å sette ting i perspektiv og de som er engstelig av natur.

Eldre, folk med angst, paranoide, listen er lang.
Vis hele sitatet...
Nå motsier du deg selv igjen. Å fjerne fartsgrensen vil ikke spesifikt ramme eldre, folk med angst eller liknende. Det vil ramme helt tilfeldige som møter tullinger i krappe svinger. Legalisering av heroin derimot vil ramme de svake da det er de som ikke takler denne friheten.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tenkesett, holdninger og politikken endres som følge av denne frykten - og til hvilken nytte? Om du helt seriøst mener at det å introdusere en god porsjon frykt i samfunnet uten at det på noen måte gir praktiske fordeler, ene og alene for å tilfredstille din egen selvproklamerte rett til å vite, da klarer jeg virkelig ikke å sette meg inn i ditt ståsted.

Det er ikke en fundamental rettighet å vite hva PST driver med.

Og helt seriøst, dette handler ikke om hva vi er tjent med eller ikke?? Handler ikke håndtering av terrorisme om hva vi er tjent med eller ikke?
Vis hele sitatet...
USA har etteretningstjenester som velger å gjøre det de tror folk er tjent med fremfor det som er riktig og moralskt forsvarlig. Vil du ha PST og E-tjenste som kun går utifra hva de selv mener folk er tjent med? Det er jo nettopp sånn vi får overvåkningssamfunn og alt det som medfølger. Det er det siste jeg ønsker. Så ja, dette handler absolutt om hva slags samfunn man ønsker. Og sånn jeg ser det ønsker du et samfunn der PST opererer mer etter "hva er befolkningen tjent med" heller enn Norsk lov og rasjonalitet.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Kan ikke fatte at jeg ikke har nevnt dette før; men det største terrorangrepet vi har hatt i Norge kom fra en nordmann - drevet av AKKURAT den frykten du neglisjerer til fordel for din egen nysgjerrighet.
Vis hele sitatet...
Den argumentasjonen du bruker kan jo også brukes til å rettferdiggjøre ulovelig overvåkning, avlytting av telefoner uten rettskjenning, sensur og alle slik tiltak som "befolkningen er tjent med". Hvis trusselen er reell, burde man også føle litt frykt. Skal alle negative nyheter om Islam sensures da? For å forhindre flere Breivik'er?

Min mening er at hvis det er en så konkret og reell trussel som i dette tilfelle så burde den deles selv om det skaper frykt. Den frykten er også reell og får mange et rasjonelt svar på den trusselen man står ovenfor. Hvis det gikk av en bombe i Oslo forrige helg uten at PST hadde gitt info, så ville sikkert befolkningen vært tjent med å leve i godtro om at dette var en gasslekkasje og ikke et terroristangrep. Vil du at PST skal la være å dele sannheten i slike tilfeller og?
Sist endret av Sneipen92; 4. august 2014 kl. 10:29.