View Single Post
Som flere andre her toucher innpå, så stryker du vel så mye på selvgodhet som på selve kjøringen. Jeg gjorde selv flere feil på min oppkjøring, men jeg var ydmyk og ærlig, og da han spurte meg etterpå om det var noe jeg ville gjort annerledes, så ramset jeg opp samtlige feil. Hver minste ting - selv ting sensor ikke hadde lagt merke til engang - og da endte det med at sensor mente jeg var flink nok til å "øvelseskjøre videre på egen hånd", som det heter. Dette er helt i samsvar med det kjørelæreren snakket med meg om på forhånd. Sensorer er mer tilbøyelige til å godkjenne folk som innrømmer sine feil, men stryker de som kjører nesten prikkfritt dersom de tror de er verdensmestre.

Når du sitter som 18-årig jypling og er uenig med en profesjonell sensor som har kjørt bil og eksaminert oppkjøring siden bronsealderen, så blinker det enorme varsellamper hos enhver oppegående trafikant som har vært ute på veiene. Hvis han mener du kommer for fort inn i kryss, så kommer du for fort inn i kryss. Hvis han lurer på om det er kengurubensin på tanken, så er du for dårlig til å gire og kjøre økonomisk. Sånn er det bare. Det er nesten en catch-22. Hvis du ikke klager, så har sensor rett. Dersom du klager, så viser det bare at sensor i alle fall har rett. Sensor har fått særskilt myndighet til å avgjøre slike ting basert på eget skjønn. Hardt å være 18 år gammel og verdens beste sjåfør da.

Nå vet jeg ikke om det faktisk finnes noe klageordning vedrørende oppkjøringer eller ikke, men det kan du jo undersøke. Du kan jo alltids prøve å sende en epost eller ringe inn uansett, men det spørs hvor mye det hjelper. Da tror jeg heller det er til skade. Men lykke til.