View Single Post
Sitat av nomore Vis innlegg
Dersom eg hadde funnet ut at utleier ikke foretok seg noe for å forsøke å leie den ut på nytt så ville eg ha tatt tak i det ja.
Vis hele sitatet...
Poenget med oppsigelsestiden er vell at huseier skal få tid til å finne ny leietager. De 3 månedene som ts har skrevet under på som oppsigelsestid er jo der for at både leier og utleier skal ha litt tid til å finne ny leilighet/leietagere.

Det at ts bestemmer seg for å flytte ut med en gang (før oppsigelsen er ute) er da ikke utleier sin feil? Isåfall kunne vi jo snudd på flisa og sett på det fra et annet synspunkt: Utleier vil ha ut leietager og sier at han må flytte ut, leietager skal få slippe å betale leie i oppsigelsestiden (3 måneder) så lenge han flytter ut innen måneden er omme. Jeg tolker det som at det er derfor reglene om 3 måneder er der, for å beskytte både leietager og utleier.

Om leietager hadde lest kontrakten skikkelig ved innflytting hadde han kanskje planlagt utflyttingen bedre. Nå har jeg full forståelse for at ting kan skje som gjør at man vil flytte fortere. Men da burde man heller ta en prat med huseier for å prøve å ordne noe, heller enn å bare flytte ut og derfor være "pliktig" til å betale leie i 3 måneder i en leilighet du ikke disponerer lengre eller har behov for.