Tråd: Gazastripen
View Single Post
(sorry at jeg ikke la med linken til wikipedia her hvor bildet er fra. Det var uhøflig av meg at du måtte bruk tid på å finne ut hvor jeg tok det fra)
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det blir litt søkt, selv om du mente det med lett humør, å poste et bilde fra 2007 fra et av de minst berørte områdene i gaza. Det blir ikke akkurat representativt for situasjonen i området, men det er et fint bilde.
Vis hele sitatet...
Minst berørte områdene? Hvis du kjenner igjen bydeler basert på bildet antar jeg du har vært der? Kan du fortelle litt om hva du vet om dem? Jeg er geniunt interessert.

Uansett, å jo, man kan lese forbausendes mye ut av denne type bilder. Radiotårn, satelitt-annlegg på de fleste takene, gjennomsnittlige biler, godt vedlikeholdte hus. Selvfølgelig er det bare ett utsnitt fra en bydel på ett tidspunkt, men det er også et bilde som rett og slett ikke hadde vært mulig å ta i mange arabiske byer jeg har sett.. fordi det rett og slett ikke hadde vært noen bydeler pene nok til å ta ett sånt utsnitt. Gitt beskrivelsene jeg har lest av Gaza antok jeg egentlig at området var mer sammenlignbart med Homs/Deira i Syria enn vestbredden, men da hadde ikke det bildet der vært mulig.

Det forteller meg at lidelseshistoriene om Gaza iallefall ikke gir ett komplett bilde av sannheten. Fordi at hvis historiene som spinnes ikke inkluderer utsnittene av virkeligheten som jeg vet finnes vet jeg at personen som skriver historiene kun viser fram hva enn som støtter hans politiske poeng (dette er også en stor del av grunnen til at jeg holder meg unna dagspressen, fordi dette er normen der).

Datoen bildet er tatt er jeg helt ærlig ikke spesielt interessert i, fordi det er de langsiktige trendene som er mest interessante. En stor del av spørsmålet 'Bør Gaza yte militær motstand mot Israel, på tross av at grensene mot Gaza har vært stabile i 10 år og Israel har trukket seg ut av området' dreier jo seg om i hvilken grad Gaza har en positiv fremtid om minst en av Egypt eller Israel opphevet blokaden av dem. Jeg antok, som flere andre her, at svaret på sistnevnte var 'nei'. Jo mer jeg leser og undersøker om dette, jo mer usikker blir jeg derimot.
Sist endret av DumDiDum; 28. juli 2014 kl. 12:34.