Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Unsub Vis innlegg
Frem til de får sin egen stat der de kan leve i fred?
Vis hele sitatet...
Så dersom levekårene forblir slik i tre tusen år så er det fortsatt kortsiktig? Kortsiktig betyr at det gjelder for kort tid. Og som sagt: Hamas kommer aldri til å klare å bombe seg til en egen stat, så til og med det du selv anser som langsiktig er dømt til å feile.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Hvor mange generasjoner skal Palestinerne se landet til deres forfedre bli tatt i fra dem mens de lever under en militar okkupasjon?
Vis hele sitatet...
Falskt dilemma. Og det viser hvor grundig du har misforstått alt jeg har sagt.

Jeg støtter den palestinske saken og det palestinske folket. Derfor er jeg mot Hamas! De to er ikke det samme. Har du fått med deg, som jeg har påpekt mange ganger, at 70% av innbyggerne på Gaza er mot Hamas og deres voldelige taktikk og slutter seg opp mot Abbas' fredelige kamp for en tostatsløsning? Hva får deg da til å støtte en hypervoldelig religiøs-fascistisk organisasjon uten støtte i folket som bruker folket du hevder å sympatisere med som kanonføde for sin jihad for utryddelsen av Israel, utryddelsen av jøder og opprettelsen av et teokratisk shariaregime?

Sitat av Unsub Vis innlegg
Blokaden er en fortsettelse av okkupasjonen som startet i 1967.
Vis hele sitatet...
Nei. Blokaden eksisterte ikke mellom okkupasjonen tok slutt i august 2005 og innføringen av den i juni 2007, og den er et resultat av hovedsakelig to ting: At Hamas gjennomførte et brutalt og blodig kupp og tok makten som eneherskere, og den enorme mengden raketter og bomber som ble sendt fra Gaza mot israelsk sivilbefolkning (nesten 6000 raketter og bomber fra 2005 til 2007). Hvis Hamas hadde operert etter ikkevoldelige prinsipper og deltatt i en samlingsregjering med Fatah slik valgresultatet tilsa og slått hardt ned på voldelige angrep fra mindre grupper, så hadde ikke Israel hatt noen grunn til å innføre noen blokade. De kunne hatt åpne grenser, havn, flyplass, produktiv industri, turisme og en levende økonomi i stedet. Situasjonen hadde ikke vært problemfri på noen måte, men den hadde vært ekstremt mye bedre enn den er. Jeg er i mot blokaden i sin nåværende form, men dette er likevel et faktum.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Hva du har gjort er å begynne historien rundt denne konflikten på 1980 tallet og derav lagt hele ansvaret for konflikten på Hamas.
Vis hele sitatet...
Tullprat. Å si i mot den groteske uskyldiggjøringen og romantiseringen av Hamas er selvsagt ikke å påstå at gnisningene mellom Israel og palestinerne begynte med Hamas. Det skulle virkelig være unødvendig å si. Å påpeke de enorme problemene med Hamas er ikke det samme som å ubetinget støtte Israel. Ok? Å påpeke at Hamas er et hinder for en palestinsk stat er ikke det samme som å si at det utelukkende og alltid har vært Hamas som har stått i veien.
Sist endret av Provo; 24. juli 2014 kl. 16:02.