Tråd: Gazastripen
View Single Post
Det som Israel og alle andre involverte parter må ta inn over seg er at man ikke kan bombe seg til fred, og jeg tror fremdeles at folk flest i begge nasjoner innerst inne ønsker fred og frihet, så lenge den kommer under kontrollerte former. Man må se bort fra sionistiske drømmer om en jødisk stat samt ønsket om å drive alle jøder ut. I diskusjoner de siste ukene har jeg som de fleste andre snakket om en tostatsløsning basert på grensene enten fra 1948 eller 1967, men så leste jeg en kronikk av Pål Steigan hvor det argumenteres for at en slik løsning er gått ut på tid og at det eneste alternativet er en stat med to folk som lever side om side med de samme rettighetene. Man fikk det til i Sør-Afrika så det burde være mulig både i teori og praksis.
http://steigan.no/2013/02/09/tostats...nstatslosning/

Jeg regner med at en slik løsning ville kreve internasjonal overvåkning i mange år, og det vil nok bli oppfattet av den jevne Israeler at de har "tapt", men resultatet ville bli mer stabilt enn alternativet som er jevnlige intifadaer og hevnaksjoner basert på en tåpelig holdning om "hvem som begynte" og "hvem som kom først".