View Single Post
Trådstarter
27
Sitat av slashdot Vis innlegg
Occams Razor. Noko som kan skape universet er rimelig avansert. Om vi ikkje godtek at universet oppsto spontant, så ser eg ikkje nokon grunn til å godta at skaperen oppsto spontant, ettersom den må vere meir kompleks enn universet - som i utgangspunktet kun er dum masse og eit sett fysiske lover.

(I tillegg det Provo sa - universet ser ut til å vere tilpassa oss fordi vi er her. Hadde det ikkje støtta karbonbasert liv hadde ikkje vi vore her).
Vis hele sitatet...
Selv om Occams Razor er et temmelig greit prinsipp, så er ikke det vitenskap. Krauss sa det, til og med.

Jeg har aldri ment at univeset var finjustert for nettopp oss - dog jeg har uansett omsider lagt fra meg hele ideen om at universet må være finjustert for materie og lover slik som vi kjenner det.

Det med at universet oppstår spontant ut av intet har jeg vanskeligheter med å kjøpe rent logisk, nettopp fordi det må ha hatt en årsak. Det må være en reaksjon fra noe. Hva skal det ha vært? Det kan ha vært omstendigheter i multiverset som en snakker om, men da stilles det samme spørsmål i tur om multiverset igjen. Enten må multiverset være evig, eller så må det ha oppstått av en årsak det òg.

Men du har et godt poeng med at skaperen måtte ha vært mer avansert enn selve universet.
Sist endret av racc00n; 12. juli 2014 kl. 16:57.