View Single Post
Trådstarter
27
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Poenget mitt var at bak teorier som multivers er det en uhyre mengde matematikk bak ideen. Multivers har blitt forsket på i flere matematiske modeller som M-teori og flere streng-teorier. Hva er matten bak en "skaper"?
Det er ikke vitenskapelig på noe som helst nivå, dog ser jeg verdien i det som et filosofisk tankeeksperiment. En "skaper" er ikke forenelig med med en prøvbar vitenskapelig hypotese og er pseudovitenskap på lik linje med resten av kreasjonismen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en mengde matematikk bak det. Det finnes forresten også matematikere som prøver å bevise skapelse, dog langt færre. Men felles for begge er det faktum at den matten de anvender er verktøy for ideer de har i sitt eget hode(slik filosofi er ideer spunnet i vårt eget hode), og som ikke har noe som helst rot i den fysiske verden. Det kan hverken testes eller måles - det er vissvass. Matematikk beviser lite hvis en ikke kan vise til fysiske eksperimenter som kan støtte opp resultatene denne matten viser.

F.eks kunne vi gjøre det med Einsteins generelle relativitet, ved å observere krummet romtid rundt vår egen sol under en måneformørkelse, hvorhen vi kunne se en stjerne som var posisjonert bak solen, hvis lys gikk krummet rundt solen vår, og var synlig som "to stjerner", en stjerne på hver side av solen.

Matte i seg selv er ikke naturvitenskap. Matte er et verktøy som er anvendt for å bygge opp under naturvitenskapelige ekperimenter, og vice versa.

Men det er likevel mange teoretisk fysikere som omtaler sine rent matematiske teorier for vitenskap, og de mener det er mer relevant som sannhet enn f.eks filosofiske ideer. Vel, uten anvendt fysiske eksperimenter så er faktisk ikke den matematikken verdt noe mer enn våre filosofiske ideer.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja, for man kan egentlig ikke si at noe er "utenfor" universe før man har definert hva universet er, man har det observerbare universet som er det vi faktisk kan observere fra vår lille blå planet, som er begrenset av hvilke objekter som har hatt tid til å sende elektromagnetiske bølger (lys, radio, infrarød) helt til jorden, vi vet ikke om en grense mellom det og utenfor.
Mange har missforstått og trodd at den kosmiske bagrunnsstrålingen er den ytterste grensen. Fysikere jobber med å detektere kosmiske nautrino bakgrunnen utenfor der igjen.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier "utenfor", så er det gitt at vi har en felles forståelse for at det jeg snakker om er det som er "før" big bang(jeg er klar over paradokset i å si "før" når tid i seg selv faktisk kom etter big bang var et faktum, men for beleilighet og pga begrenset metafysisk forståelse for hvordan det kan beskrives, så sier jeg "før"). Enn hvilke ord en velger å bruke for å beskrive det big bang kom fra, så vet vi ingenting om hva som var der. Jeg skal sjekke linken du sendte, og se om det er noe nyttig info der -takk.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Igjen hviler du på menneskets kultur, du presterer å si at "noen", som at vårt banale begrep på en entitet må være i kontroll over huset, som i dette tilfellet er universet, alt vi kjenner til. En skaper er ikke og har aldri vært et legitimt alternativ i denne sammenhengen, ingen kosmolog med noe som helst annerkjennelse innenfor det vitenskapelige samfunnet har noen gang foreslått en bevisst entitet som skaper av universet.
Det du ikke ser ut til å klare å forene deg med er konseptet om at vi vet rett å slett ikke alt om universet enda, og det er dette som driver vitenskapen fremover, innrømmelsen om at vi ikke vet og at vi må arbeide for å finne et svar.
Vis hele sitatet...
Jeg har flere ganger påpekt at vi IKKE vet alt om universet enda - og jeg går også lenger og sier at vi aldri vil vite alt om universet. Jeg vet ikke hva som skapte universet, og jeg har overhodet ikke en villfarelse om at jeg har det rette svaret i min hule hånd. Det jeg dermot gjør her, om kanskje noe misforstått, er å argumentere for et mulig alternativ som jeg synes er logisk nok til å være verdig en diskusjon, nemlig skapelse og design.

Jeg setter pris på at du er totalt uenig, men det jeg faktisk ønsker her er alternative ideer/argumenter for hva kan ha foresaket dette tilsynelatende designet som er universet vi ser. Ikke argumenter for at en skaper er en billig utvei osv osv (filosofiske tanker er ikke mer billig enn matte uten anvendte fysiske eksperimenter). Jeg vil snarere vite hvorfor det ikke kan være slik at det er en skaper bak universet.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Som hva? Om du kan gjendrive noen av de teoriene det forskes på bør du gjøre dette!
Vis hele sitatet...
Det gjelder en hel del matematiske teorier, stringtheory som nevnt er én av dem. Det fungerer kanskje med formler på tavlen(det gjør ikke det der heller hittil, forresten, hvis du leser om progressjonen de IKKE har gjort med stringtheory de siste tiårene), men i den virkelige verden så er det ingen måter å teste det på, ergo er det fantasi nedskrevet med matematiske formler.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Jeg gleder meg til å høre bevisene dine for denne påstanden! Jeg setter alt jeg eier på at du aldri klarer det, men håper jeg har feil.
Vis hele sitatet...
Her arresterer du meg litt, jeg burde ikke ha sagt at det være slik. Men det jeg prøver å formidle er at slik jeg tenker, så er det logisk at et univers ikke kan ha kommet av absolutt ingenting. Hva kan ha startet big bang? Vel, det må ha vært en eller annen katalysator, for å (kanskje feilaktig) bruke det ordet. En kan kanskje spekulere(det er jo alt vi kan gjøre for øvrig) i at det er en eller annen fysisk konstant, "utenfor" de naturlovene vi kjenner innad det universet vi kjenner, som har foresaket big bang. Men hvis det var en fysisk konstant som gjorde dette, hvor kom så denne fysiske konstanten fra? Vel, til syvende sist, etter vi har eksaminert den uendelige omgangen med ting som kan ha foresaket det ene før det andre, og før det tredje, fjerde osv osv, så synes jeg det er mer logisk at det må være et endelig punkt hvor naturlovene som først ble skapt - av noe(n). Her er det du kanskje vil si hvem skapte skaperen? Poenget er at for å unnslippe det uendelige, så må det være en skaper som ikke behøver å ha blitt skapt av noe. Det er derfor jeg synes det er logisk at det til syvende sist er en skaper bak det hele.

Jeg vet det er litt dårlig forklart.


Sitat av Zepur Vis innlegg
Hadde noe vært annerledes i oppbygningen av universet ville ikke dette universet ha oppstått, derfor lever vi i dette universet, ikke et annet. Hadde vi levd i et annet univers, hvor masse/rom/liv/whatever var annerledes enn her, ville du fortsatt ha sagt "det er så finjustert blabla skaper", og trodd det var spesielt. Universet er slik det er, fordi det er slik det er - og det fungerer.
Vis hele sitatet...
Som jeg startet tråden med, så ville jeg helst unngå å få slengt "Anthropic principle" i fleisen. Det bygger på spekulasjoner om at det er et uendelig hav av universer, og at vi tilfeldig er i ett som funker slik vi ser det. Det er et helt greit prinsipp i seg selv, gitt at det er et uendelig hav av universer, men jeg ettersøker helst noen andre argument enn nettopp dette.

Sitat av racc00n Vis innlegg
ved å observere krummet romtid rundt vår egen sol under en måneformørkelse
Vis hele sitatet...
Her mente jeg selvsagt solformørkelse.
Sist endret av racc00n; 11. juli 2014 kl. 15:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.