View Single Post
Sitat av nudo Vis innlegg
med det mener jeg om man skal forholde seg til historien, har det ikke skjedd stort nytt de siste årene, hvor mange oppfinnelser har kommet etter Leonardo av Vinci? Kun endringer og forbedringer på ting han allerede skrev ned og tegnet, er tanken jeg har gjort meg om det spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje ikke du har tenkt så nøye på dette. Datamaskiner, røntgenmaskiner, trykkekunsten, telegraf og telefon, radio, strøm, glødelamper, Internett, vaksiner, plast, kjernekraftverk, transistoren, solceller, forbrenningsmotoren. Vi snakker omtrent en uendelig mengde oppfinnelser som har kommet etter da Vinci og som ikke bare er små forbedringer av hans oppfinnelser. Samtidig er det klart, som murloc også sier, at kunnskap bygger på tidligere kunnskap, noe som også var tilfellet for da Vinci.

Sitat av nudo Vis innlegg
Du er flink til å nevne mange nedstøvede teoretiske hoder, det er ikke dermed sakt at de menneskene har levert noe til menneskeheten utenfor teorien, selv liker jeg veldig godt Gauss, men han har da ikke gjort noe banebrytende for folk flest; eller har han? Kanskje noe skalering av bilder og linære transfromasjoner, men hvem benytter slikt utenom teoretikere?
Vis hele sitatet...
Hva de har levert til menneskeheten utenfor teorien? Teoriene er basis for all teknologi og vitenskapelig kunnskap om universet som vi har i dag og får i fremtiden. Tror du applikasjonsområdet til fysikk og kjemi stopper ved bakpermen i pensumboka?