View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Problemet med denne jobben er at du som er ansatt fungerer som en maskin, og du har ekstremt lite variasjon, skal ikke bruke hjernen annet enn for å se at ting går riktig for seg, og dermed repeterer gang på gang de samme ordene, de samme setningene, de samme spørsmålene, så og si den samme ordlyden med littegrann variasjon - til ofte svært dårlige respondenter som nesten ikke klarer å forstå eller svare på et eneste spørsmål - men du må lose dem igjennom undersøkelsen. For en 80-åring med radikalt annerledes dialekt vil telefonsamtalen være et lite helvete, og de tør ikke å legge på.

Hvis et prosjekt (en spesifikk undersøkelse) varer i la oss si 10 dager/kvelder, og du jobber 5,5t x 10 kvelder på samme prosjekt så skal det fordømt mye repetering. Etter en kveld kan du/burde du kunne undersøkelsen fullstendig ut og inn, og alle triksene og miksene på introen for å få svar og "ja, jeg vil bli med". Og da kan man tenke seg da - minst 9 kvelder til med akkurat samme spørsmål? Ehh.



Det er riktig at det er forskjell på hvor vanskelige undersøkelsene er.

Problemet ligger i at du ofte gjør grusomt kjedelige markedsundersøkelser for små bedrifter landet over, og disse undersøkelsene er altfor lange og samler alt i alt et dårlig datagrunnlag hos (som oftest) dårlige respondenter. Du som intervjuer skal sitte der og faktisk stille reelle mennesker spørsmål, og disse menneskene får ikke betalt for tidsbruken men må være med på pur faen og godvilje.

Norfakta har færre skikkelige samfunnsrelaterte undersøkelser - disse er relativt korte, har konsise og presise spørsmål, og du ringer faktisk oppegående mennesker i arbeidsfør alder som tro det eller ei har tid og lyst til å være med. Langt mer profesjonelle markedsundersøkelsesbedrifter som TNS Gallup, Norstat, SSB(?), og flere andre har sånne typer undersøkelser. Og det er nettopp det som Norfakta og deres undersøkelser faller på - de sier selv at de står for "kvalitet", men jobben de gjør og tjenestene de leverer er i manges øyne svært langt unna kvalitet.
[CENTER]......................

[/CENTER]
Når det gjelder lønnsnivå så kan dette heller ikke forsvares med å si seg sånn greit fornøyd med Norfaktas lønn. Riktignok har andre firmaer i samme kategori ofte noe mindre grunnlønn, men har dertil mye mer og høyere provisjon. For du får jo ikke provisjon på Norfakta, bortsett fra helgetillegget som er 20,- tror jeg...

Det at det er stillesittende (og hjernedød) jobb forsvarer ikke det ikke sånn rett ut. Lønnsnivået er ulevelig (selv for studenter), i et høykostland som Norge, og det er ikke noe forsvar i at det er stillesittende -- jeg ville mye heller ha jobbet på Rema eller Kiwi der jeg kan være både fysisk og mentalt aktiv, ekspedere hyggelige og mindre hyggelige kunder, rett og slett hjelpe folket. Folk er ofte hyggelige og snakkesalige tilbake, er ofte regelen enn unntaket, og du føler du har gjort en god gjerning idag og går hjem glad som en gris.
Det at det er deltidsjobb betyr på ingen måte at lønna skal være på Bangladesh-nivå.


På Norfakta er kveldene (dagene vet jeg ikke) dominert av kjefting og hånfliring fra supervisor, lite hjelp og veiledning i kommunikasjon, kjefting fra respondenter, smelling fra respondenter, ofte også hyling hvis man ringer for n'te gang ettermiddag etter ettermiddag eieren av samme nummeret, da han/hun/hen/hund? tar seg en middagslur på den tida og vil nødig bli vekket av en "halluuu, vi ringe fra Noooorfaktaaa, kunne du vært med og svart på nukkun spøssmåål??".
!! -> Og så ikke minst -- den satans jævla direkte innlyttingen og overvåkningen de gjør - de ser hvert eneste klikk, og de kan høre hvert eneste ord pluss talemåten din. Greit nok, overvåkning er det i en større eller mindre grad i alle slike firmaer, men jeg følte den på Norfakta var i overkant drøy. Min mening er at de tøyer virkelig noen regler der, men om de faktisk bryter har jeg ingen kunnskap om. Jeg tror forøvrig de IKKE gjør det - de går nå tross alt og rekrutterer stadig nye.



Det er ikke noe problem på noe måte, men mange hadde foretrukket hakket mer oppegående ansatte og med-tlf-intervjuere.
Er liksom så "mye rart" som jobber der om du skjønner, som jeg tror du gjør..



Neida, er ikke for alle. Du må tåle å bli sett på, du er helt nødt til å være grundig og presis og du må være en god kommunikator/kommuikatør?
En annen ting som er bra er den helt sinnsyke fleksibiliteten Norfakta gir sine ansatte, noe jeg tror er grunnen til at mange skriver arbeidskontrakt der.

Men det er nå dét postive jeg kommer på. I tillegg det som jeg har sagt ovenfor så hjelper det ikke for en stakkars 18-19åring som vil tjene noen slanter ekstra oppå studielånet når Norfakta opererer med et hierarki i å ha "A, B, og C-intervjuerere". A'erne får jobb akkurat når det måtte passe dem, B'erne mindre og C'erne får enda mindre.



(...) Nei, de er greie som ekstrajobb, men overhodet ikke som fast deltidsjobb. De fleste vil vel si det er best med ordnede forhold og det å ha faste tidspunkter å jobbe på. Dessuten er ikke bransjen for alle, akkurat.

Ellers - her var det virkelig mye imot fra min del, men jeg må jo også si at jeg virkelig ikke skjønner hvorfor man skal gidde å forsvare dem. Greit at man trivdes når man jobbet der, men innrøm at det finnes langt bedre arbeidsplasser, for folk i målgruppen.
Vis hele sitatet...
Preferanser, preferanser, preferanser. Noen liker morra og noen liker dattra

Jeg skal ikke påstå at Norfakta tilbyr drømmejobben, men jeg kan ikke si noe annet enn at jeg trivdes når jeg jobbet der. Tror det kommer veldig an på hva slags person du er, og hva du legger størst vekt på i en jobb.