View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Beklager krassheten mot Norfakta belisarius, moderatorer og alle andre lesere, men: undertegnede har hatt erfaring med Norfakta, og det er en forbanna slavebedrift der kun de med seigeste av de seige klarer å holde ut (typ over et halvt år).
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke liker jobben kan jeg jo skjønne at det blir slitsomt, men det gjelder vel alle yrker? Det kommer jo an på om du passer inn i jobben eller ikke.

Forferdelige undersøkelser, forferdelige numre og folk du ringer (ofte 80-åringer i indre Vestlandet med vanskeligheter for å svare skikkelig), totalt forferdelig lønn (100,- timen uten noe provisjon utenom helger), tunge undersøkeler, generelt sett gjennomgående hjernedød jobb, stort gjennomtrekk som for alle slike bedrifter i bransjen (noen har mer, andre mindre f.eks TNS Gallup og Norstat pga at de er langt mer proffe enn Norfakta).
Vis hele sitatet...
Noen undersøkelser er tyngre enn andre. Noen undersøkelser er mer interessante. Det varierer, slik arbeidsoppgavene og hvor interessant det er varierer innenfor ethvert yrke.

Når det gjelder lønnen er den kanskje dårlig, men kan jo ikke forvente all verden i en deltids studentjobb. Det jeg likte med jobben var at den var enkel og stillesittende, siden jeg er ganske lat av meg. Mulig du tjener mer på REMA eller ICA, men der må du håndtere kunder og du er eksponert for publikum hele tiden når du er på jobb. Kan godt hende de har skrudd opp lønnsnivået på Norfakta nå for alt det jeg vet.

Arbeiderstokken består av hhv; 17-18åringer, avdankede 45-50åriger, og øvrige trondheimsstudenter som faktisk gidder å jobbe der - i en artig miks.
Vis hele sitatet...
Det er mange forskjellige folk, men skjønner ikke hvorfor det skal være et problem. Sjansen vil jo være større for at du treffer noen du kan bli bedre kjent med.

Bottom line - og dette er min mening: Markedsundersøkelse-jobber ser på papiret ut som en fin liten fleksibel jobb for travle studenter, men til nød burde det være kun en midlertidig ekstrajobb. Jobben er mentalt slitsom, kjedelig, og du tjener ganske lite. Tenk, det er ikke engang minstelønn i Norge!
Vis hele sitatet...
Markedsundersøkelser er ikke for alle, men om du er litt samfunnsinteressert og er systematisk og nøyaktig av personlighet kan det være en givende jobb. Hjelper at du nesten har totalt frihet for når du vil jobbe og at det er en enkel "sitte stille på en stol og trykke på datan" jobb