View Single Post
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det du glemte å nevne var om du har tidligere VGS enten fra yrkes eller studiespesialiserende.

Og ja, det er bra å tenke mye, men når man skal utdanne seg må man være realist.
Skaffe deg master i litteratur? Ja, det er jo fint med bøker, men er det etterspørsel etter dette? Senest i går var det en artikkel på TU.no der det sies at det mangler 20k folk i IT-bransjen (bachelor og høyere). Tidligere år (2012 der omkring) var det mangel på ingeniører, dette er det fortsatt. Det er mye man kan bli engeniør i; miljø, energi, bygg, data osv. Også innenfor disse vil det være spesialiserende emner både på bachelor og masternivå.

Man må innimellom bare svelge sin politiske holdning or what not og bare skaffe seg en utdannelse. Har du utdannelsen så er du så og si sikra jobb. Påvirkning kan du drive med når du har en håndfast utdannelse. En kar uten utdannelse får jo ikke akkurat mye respekt (for sine meninger (i dette tilfellet vil jo respekt også korrelere med tilhengere etc.) kontra en med f.eks. doktorgrad i Pareto-optimalisert økonomi.

Per nå vil min objektiv analyse av dine kommentarer være følgende; du er alt for høytsvevende å må få beina ned på jorden igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk media og kommunikasjon, tre år.

Du har helt rett, og det er derfor jeg lagde denne tråden. Jeg vil ta meg en utdanning som det er etterspørsel etter. Jeg har overveid IT, men aner ikke om dette er noe jeg vil være flink til. Grunnen til at jeg overveier økonomi, politisk teori og filosofi er at dette er noe jeg føler meg noenlunde komfortabel med. IT derimot, virker truende.

Det er greit nok at noen ikke respekterer meningen til folk uten utdannelse. Helst skal man jo ta argument på argumentets grunnlag.

Jeg sier heller ikke at jeg ikke kommer til å ta meg utdannelse pga mine politiske syn. Det jeg sier er at jeg har reservasjoner for en spesifikk utdannelse med politiske konnotasjoner pga. mine politiske syn. Hadde jeg valgt noe innenfor økonomi, politisk teori eller filosofi så hadde det vært for å forstå verden bedre, ikke for å få en god karriere, som også blir idiotisk når man skal ta seg en utdanning.

Jeg vil ikke si at jeg er høytsvevende. Jeg skjønner godt at jeg burde ta en utdannelse som det er etterspørsel etter. Jeg vet bare ikke hvilken retning jeg bør gå enda, eller hva jeg er smart nok til å gjøre, eller hva jeg vil bli god til å gjøre. Jeg føler meg ikke spesielt kvalifisert til å ta beslutninger som kommer til å påvirke resten av livet mitt, for å si det sånn.