View Single Post
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Jeg vet godt hvordan varme oppfører seg, og jeg vet også at man monterer gpu liggende i kabinettet, altså med vifta ned, så hvilken vei kjøleribbene går spiller ingen trille. Er forøvrig ikke slik at den med fysisk størst kjøler kjøler best, er så mye mer som spiller inn.
Hvilke tiltak har produsenten gjort for å minke tempraturene på selve kjærnen? Hvor bra leder heatpipsa? Hvor bra leder kjøleribbene? Hvor bra er kontakten mellom de forskjellige komponentene? Blir litt som å si at "min bil har 300hk, derfor er den raskere en din som har 250hk. Er så himla mange faktorer som spiller inn, så største overflaten er ikke altid best, men somregel er det slik, men ikke altid.
Vis hele sitatet...
Du vet tydeligvis ikke så mye om hvordan varme oppfører seg i et medie (luft her), for ved vifteløs kjøling er faktisk overflatearealet meget viktig. Hvorfor tror du at Noctua NH-D15 er så stor, og hvorfor kjøler den bedre enn andre kjølere? Du trenger ikke engang å ha bestått ungdomsskolen for å forstå det....

Det har som sagt ikke så mye å si hvor bra varmevekslingen er ut til ytterste ledd av kjøleren ("finnene") kjøler når man når termisk likevekt (som man gjør ganske fort i et lukket system med konstant effekt). Jeg orker ikke å diskutere fysikk for dummies, men vi kan godt lage en tråd i forumet for vitenskap og teknologi, så kan du få komme med fantasiene dine der. Her bekrefter f.eks brukeren slashdot dette:

Sitat av slashdot Vis innlegg
Den blir ikkje varmare dei neste tjuetre timane akkurat. Det er liten termisk masse i ein PC, og effekten er relativt høg, så den har nådd stabil temperatur etter rimeleg kort tid.
Vis hele sitatet...
Her har du wikipedia om kjølelementer. Det er noen fine grafer nederst som viser hvorfor finneretningen har noe å si, og at luft flyter grunnet forskjellig densitet ved forskjellig temperatur. Har du hørt om den ideelle gassloven? PV = nRT?

For dummies; V er volum og T er temperatur. Den sier at for den samme gassen ved det samme trykket (noe vi har her) vil volumet (og dermed densitet) være lineært proporsjonalt med temperaturen (i Kelvin). R er en konstant.

Hvis du vil ha ting inn med en enda mindre teskje kan du spørre hvordan (vifteløs) kjøling fungerer i et egnet forum.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
siden du vet så mye om lyd, burde du vite at det Mkvarner sier stemmer veldig godt, 20db på 4500Hz er mange ganger verre en 25dB på 700Hz
Vis hele sitatet...
Og hvor i all verden har jeg gitt inntrykk for at jeg ikke forstår dette? Det har aldri vært emne i denne tråden.

Du må gjerne fortsette å dumme deg ut og sette opp stråmenn, men du klarer neppe å overbevise noen som har et snev av kunnskap innen f.eks termodynamikk. Go wild, det er i det minste underholdende lesning