View Single Post
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Min PC er så å si 100% lydløs, og drar BF4 på ultra i FullHD

De eneste viftene som kjører når jeg ikke gamer er 2x Corsair SP120 Quiet Edition @ ~300 RPM...

Lar seg fint gjøre å bygge det samme med intel, men jeg har en FX-8350 med "billigvannkjøling" (ville heller valgt en god luftkjøler enn en billig vannkjøler om jeg skulle velge igjen)

Kjører 2x GeForce Gtx 660 OC i SLI, og har flashet bios slik at de er "vifteløse" opp til 50 grader eller noe. Ellers er PSU en forholdsvis dyr Corsair AX760, men den er også vifteløs opptil 50% (?) Load, og jeg har aldri hørt den lage en lyd. Når jeg ikke gamer er den helt lydløs...

Harddisk er en Samsung SSD, men du kan eventuelt supplere med en 4gb disk. Jeg vet ikke hvilken som er den aller minst bråkete nå for tiden, men jeg har både WD Red og Seagate og ingen av dem har noen ulyder...

Alt er forresten HW-basert og jeg kjører Win8.. slipper å gjøre noen manuelle innstillinger, men måtte modde BIOS på skjermkortene for å få viftene på 0 RPM. Kepler lar seg lett modde der

Det eneste jeg er skeptisk til i ditt forslag er å skru av viftene på CPU-kjøler ved lav load. Både for å ha litt airflow generelt og for å slippe å dimensjonere kjøleren der helt sykt opp ville jeg heller latt viftene snurre på veldig lav RPM på CPU. Jeg hører ikke min PC i det hele tatt selv om den står 2 meter unna med viftene mot meg...

Er du sikker på at Linux kan "skru av" hele skjermkortet i software? Altså at det ikke trekker idle-strøm?



Enig i mye her, men ville byttet PSU fra Seasonic til Corsair AX 760, Seasonic OEM men billigere...og rikelig nok kraft

Glemte også å nevne at jeg har Define R4... Har skjermkort fra gigabyte med originalkjøler (Windforce) og det er null problem å kjøre dem vifteløse. Kan også kutte en del på kabinettvifter

Eneste mekaniske som beveger seg i "stillemodus" på min er 2x CPU-vifter (@ 300 RPM, "lydløse") + en bitteliten vannpumpe i en "ferdig-vannkjøler"...

Jeg ville kanskje valgt vannkjøler om jeg hadde hatt en 2x140mm radiator i topp av R4, men jeg tror helt ærlig at NH-D15 gjør en minst like god jobb... Eneste er at man kanskje bør ha noen stille vifter i tillegg for å luftflyt...
Vis hele sitatet...
SP120 er noe elendige vifter, hadde selv en slik en på cpu kjøleren, enten flytta den ikke luft i hele tatt.
Vindforce kjølere er heller ikke noe å skryte av, noe bråkete skvip, bare søppel hele kjøleren.

D15 er det forøvrig ingen problemer med å kjøre pasiv under idle, jeg har selv en D14 stappet på en 920 som kjøres pasiv.

Men ville beholdt seasonic psu'en og ikke byttet til corsair psu'en, hvordan det er med ax760 vet jeg ikke, men min ax750 er døende, ganske skuffende etter under 2 år, så mtp hvor mye trøbbel det faktisk har vert med nye corsair psu'er har jeg ikke tiltro til dem, samme om de bruker seasonic som produsent eller ei, er forøvrig corsair som designer psu'ene og gir spesifikkasjonene til seasonic og ber dem lage de. Er ikke seasonic psu'er men corsair psu'er laget av seasonic.

Kan forøvrig hende det lønder seg å kjøpe en 4790 istedet for 4770k som ligger i lista mi.