View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
å påstå at kampen om gratis tilgang til informasjon, handler om at man skal få lov til å piratkopiere er vel noe som får flere av oss til å ikke like dem. Kampen og gratis tilgang til informasjon, samt fri flyt av informasjon er kjempeviktig. Men kun når informasjon betyr nyheter, meningsytringer, litteratur og mye annet innenfor denne sjangeren.

Det å få lov til å piratkopiere er noe jeg er i mot, og selv om jeg hadde vært for ville jeg sagt det er en uviktig og ubetydelig sak i det store bildet. Jeg mener en menneske som skaper noe, uavhengig av og det er digitalt eller fysisk, skal ha alle rettighetene til det han har laget. Ønsker folk å dele det de har laget fritt på internett, så er det all creds til dem, men det er noe de i så fall må velge selv.
Vis hele sitatet...
Du har et godt poeng der, etse. Jeg syntes allikevel at piratkopiering burde være lov, ihvertfall når det kommer til filmer. Bruker gjerne netflix til gamle filmer, men desverre så har de ikke alle de nye filmene som jeg gjerne vil se, og når man har muligheten til å laste ned en film med et par klikk, så gjør jeg heller det en å bruke tusenvis av kroner på filmer vær måned, som den Film buff'en jeg er.

Enig i at de som lager en film burde få all credits for det de har lagd, noe de som oftest gjør. Med dette mener jeg at det er så og si ingen pirater som sier at de har laget en film som egentlig Marvel har lagd. (Dette er bare et eksempel.) Det at film-producers blir "plaget/taper penger" på piratkopiering er noe de bare må finne seg i. De som velger å støtte dem, vær så god å kjøp filmer i bøtter å spann, mens de som heller velger å spare penger, får gjøre det.
En annen ting jeg vil nevne er nye episoder av 24, Game Of Thrones, The blacklist osv kommer ikke kommer til Norge før hele sesongen er ferdig, om ikke et par ekstra måneder etter det også. Hvordan skal man få tilgang til å se på dette uten piratkopiering?

Før så hadde jeg ikke noe formening om piratkopiering. Jeg syntes ihvertfall at det var forståelig at det var ulovlig, men etter å ha lest denne: http://www.tweakguides.com/Piracy_1.html skiftet jeg meningen min helt, noe jeg antar at du vil også, men det er nok alt for mye å lese til at du gidder det. Uansett, in the end syntes jeg at piratkopiering burde være lov.