View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg regner med dette er din bruker, siden du åpenbart vet hva vedkommende tenkte og tar han i forsvar, eller har et stort behov for å diskutere.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mente det var unødvendig og feilrettet kritikk mot en påstand. Hvor du tilegge noen en mening du aldri har sagt de hadde. (at promillekjøring av like ille som overgrep).

Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg gjentar meg selv gjerne: Jeg tok utgangspunkt i at brukere sidestilte handlinger som etter mitt syn er mye værre enn fyllekjøring. Du må gjerne kalle det rangering, uten å vite hvilke av handlingene han setter som værst. En helt annen diskusjon hadde det blitt om vedkommende hadde skrevet "en av de værste tingene" eller lignende. Det gjorde han ikke.
Vis hele sitatet...
Min utheving: Med andre ord din tolkning av hva som ble sagt. Ikke lenger hva som egentlig ble sagt. Du kritiserer han for ting du mener var implisitt - men hva som er implisitt her kommer helt ann på egen tolkning. Det eneste han sa var at "X, Y og Z er de 3 værste tingene" - jeg ville ikke tolket det som at de nødvendigvis likestilles. (noe du gjør). Dermed har du kritisererer du egentlig bare din egen tolkning av hva som ble sagt.

Sitat av reklame Vis innlegg
Det at du videre har tolket og forklart at han kanskje mente noe annet og at han sikkert skrev feil, blir så langt ut på viddene utenfor det jeg skrev som det kan forbli. Jeg driter i hva han tenkte, jeg tar utgangspunkt i hva han skrev. Jeg vil ikke si jeg tolket de postene utover hvordan man normalt tolker språk.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var bare at kritikken din var feilrettet. I det ene øyeblikket sier du at du kritiserer setningen som faktisk står der - men i det eneste øyeblikket viser du at du kritiserer han for noe som du kun mener var implisitt (og altså aldri ble sagt). Du har derfor tilegge posten meninger som aldri var nevnt.

Men som du sier selv: du bare tolket innlegget slik du mener er riktig. Andre mennesker vil tolke det annerledes enn deg. Og han som skrev det mente kanskje noe litt annerledes enn hvordan både meg og deg tolker det. Uansett er poenget at du ikke lenger kritiserer noen for hva de egentlig sa - men ting du mener stod mellom linjene. Dette synes jeg blir helt feil.

Sitat av reklame Vis innlegg
Videre var grunnen til min post at jeg er lei av denne hyklerske nedsablingen av Northug. Det er ikke like ille å kjøre i fylla som det er å overgripe seg mot barn og uprovosert nappe til en kar på byen. Forskjellen ligger i at i de andre handlingene ligger det alltid et offer.
Vis hele sitatet...
Ingen sa det var like ille å kjøre i fylla som å forgripe seg på barn - det er kun noe du selv har tolket ut av innlegget. Det stod aldri der, og jeg tolket det i hvertfall ikke på den måten.

Sitat av reklame Vis innlegg
Det er jo akkurat det som er poenget mitt! Les første posten min. Jeg blir irritert fordi man sidestiller og ikke ser at det finnes (nesten) værre ting å gjøre.
Vis hele sitatet...
Igjen: å si at X, Y og Z er det 3 værste tingene betyr ikke at man synes de 3 tingene likestilled - bare at det ikke finnes andre ting som er værre enn disse 3 tingene. At du tolker det som å likestille tingene er kun din egen tolkning av innlegget - og du kan ikke vite at han som skrev innlegget mente dette.
Sist endret av etse; 5. mai 2014 kl. 15:31.