View Single Post
Sitat av uppercasecaps Vis innlegg
Bare til info; i fjor tjente jeg 980 000, så det kan bli litt kjedelig å gå ned til ~200 000 i året, men sann er det bare. Tilgi meg om jeg virker litt kresen.
Vis hele sitatet...
Ja. Sånn er det bare. Når du allerede har en utdannelse, som du velger å vrake fullstendig for å begynne fra scratch igjen, så er du i mer eller mindre samme båt som alle andre. Forskjellen er at du tjente en million i fjor, og dermed bør ha oppspart nok til å kunne leve mye, mye romsligere enn alle dine medstudenter. Tipset er å ikke nevne dette for dine nye klassekamerater. De fleste av dem må slite med å overleve på to-tre tusen i måneden etter at husleien er betalt, som skal dekke mat, strøm, telefon, internett (og - gud forby - kanskje litt alkohol eller andre fritidshygger), og vil nok ha ytterst lite sympati med en som kommer rett fra millionlønnet arbeid.

Skjønner også at du vil ha relevant deltidsjobb, men dersom du begynner på medisin eller psykologi, så er nok det litt vanskelig. Fysmat og nanoteknologi er jo ingeniørstudier, og du kan nok kanskje få noen tekniske oppdrag på siden, og kalle det relevant arbeid, men rent fysmat-arbeid er nok også vanskelig, og rent nanoteknologiarbeid er nok bare å glemme.

Det jeg kan tipse om, er noen småjobber som kommer til å dukke opp rundt studiestart. Man kan for eksempel være støttekontakt i regi av kommunen. Da er det snakk om å ta med deg en unge på kino en gang i uken eller noe slikt, og det får du et par tusen i måneden for. Ellers kommer det til å dukke opp hjelpelærermuligheter, hvor du kan hjelpe elever på ungdomsskolen og VGS med matte- og realfagslekser. Dette er også bare noen få timer i uken, skjer på dine premisser (de kan komme opp på NTNU eller hjem til deg, når det passer for deg), og gir noen tusen i måneden. Ellers, hvis du gjør det bra på studiene, så kan du fra og med 2. klasse bli stud.ass.. Litt avhengig av hvilket fag det er, så er det snakk om å sitte på ræva i 3-4 timer i uken, og godkjenne innleveringer og svare på sporadiske spørsmål. For dette får du også noen tusen i måneden. Alle disse er småjobber som bare krever noen få (3-6) timer i uka, og gir også da bare noen få tusen ekstra (2-5k) i måneden, men det er kanskje mer interessant og givende enn en random butikkjobb eller burgerflipperjobb som betaler dårligere timeslønn. En mulighet er jo å kombinere en deltidsjobb med en liten sånn sidegig.

Er du forresten helt sikker på at du ikke får støtte fra Lånekassen? Lånekassen gir støtte for 8 år med høyere utdanning. Har du studert i 8 år allerede?