View Single Post
Jeg er delt i spørsmålet. På den ene siden synes jeg det er fantastisk at noen endelig tar initiativ til å se på mulighetene for å få flere muligheter for arbeidserfaring og innganger til arbeidslivet for ungdom, og kanskje spesielt ungdom med yrkesrettet utdannelse som forslaget faktisk dreide seg om.

På den andre siden, så er jeg veldig klar over hvilken vei man svinger inn på, og hvor den leder til. For fra dette, er det kort vei til en allmenn aksept for at sommerjobber og deltidsjobber for ungdom ikke lenger skal være betalt etter ordinære satser, eller betalt i det hele tatt. Det er ikke så vannvittig som det kan høres ut som. Det er ikke bare i USA ungdom og nyutdannede er den nye slaveklassen som "interns"; også her i Europa er det flittig bruk.

I England er det så ekstrem kamp om "internships" (som er enten deltidsjobber eller sommerjobber), at foreldrene betaler for de beste mulighetene. Det er helt vanlig å auksjonere bort internships på fundrising events både i Labour og Conservative - og antakeligvis i andre sammenhenger også.

Utviklingen er uheldig på flere måter. Ikke bare fordi det er normen nå at ungdom og nyutdannede skal jobbe gratis, eller på en lønn det ikke er meningen du skal kunne leve av, men fordi det også underminerer arbeidsmarkedet for de som ikke har den muligheten. Har du barn og huslån, kan du ikke jobbe 6 - 18 måneder gratis. Konsekvensen blir fort at de som faller ut av arbeidslivet av ulike årsaker, faller helt ut. Terskelen for å få det som tidligere var tilgjengelig som "entry positions" er nå mangedoblet, og krever arbeidserfaring før du kan få arbeid.

Om noen skulle ha interesse av å lese mer om problematikken, finnes det mye spennende å lese på. Jeg har tidligere anbefalt Ross Perlins bok Intern Nation her, og den anbefaling står fortsatt ved lag.