View Single Post
Tror jeg vil oppsumere i stede for å sitere - for føler at debatten blir for mye på semantikk og litt at man snakker om hverandre. Man du tar for deg hvordan du mener at det å tvinge folk til å betale skatt og måtte leve etter et regelsett definert av en organisasjon du aldri sa deg enig i (her staten) er feil. Jeg kan forstå synspunktet ditt, og ser helt klart de etiske problemene rundt dette. Akkurat der hadde jeg aldri noe problem.

Det jeg prøver å få frem er at slik jeg ser det vil man alltid over tid ha en tendens til at et samfunn vil trekke mot et eller annet form for system. I enkelte tilfeller vil dette systemet komme av at en gruppe mennesker opparbeider seg nok makt og ved bruk av fysisk makt (og våpen) kan de f.eks. ta kontroll over områder og dermed tvinge folk til å måtte følge disse reglene - i andre tilfeller vil grupperinger gå sammen om å prøve å lage mer demokratiske systemer slik som vi har i dag. Jeg tror bare ikke vi mennesker er i stand til å kunne leve på en måte hvor alle respekterer hverandres individuelle frihet samt tror jeg grådigheten er litt for stor hos for mange mennesker.