View Single Post
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Tør jeg spørre hvem som ønsker å betale for lov og sikkerhet til en organisasjon som bedriver maktmisbruk? Hvis noen organisasjon er trygg mot maktmisbruk, så er det en slik organisasjon, da dens vedvarende eksistens belager seg på en kundebase som er fornøyd med sikkerheten de får.

Mennesker som ikke tar del i lov går under et tradisjonelt begrep, "lovløs". De står uten noen som helst beskyttelse fra noen organisasjon som bedriver konfliktløsing og håndheving, og vil følgelig være enkle å straffe.

Hvordan kan du på noen måte tolke argumentet mitt som at de implisitt inngår en avtale ved å stjele? Hvis noe skulle vært implisitt, så skulle det vært å inngå en slik av tale ved å ikke stjele, men det er ei dette jeg argumenterer for heller. Nei, poenget er som tidligere nevnt at disse står helt utenfor noen som helst avtale om lov, og dermed blir svært lette å straffe. Det vil jo fremdeles være sterke insentiver til å ikke straffe slike mennesker unødvendig mye, men muligens mer for samme typer kriminalitet enn om de hadde deltatt i noe lovverk til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Tjaaa, kriminelle? Eller folk som vil stjele, drepe og voldta. Lov og sikkerhet blir kanskje feil uttrykk, la oss si en sterk mafiaorganisasjon, på lik linje med håndheverne i kompetanse og antall.

Og hvordan blir ditt system annerledes enn staten om det inneholder lovløse? Sånn bortsett fra at hvem som helst kunne gjort hva som helst med de som er lovløse (drap, tyveri, de har tross alt ingen sikkerhet). Vi er basically der du vil være, bare at du ikke styrer lovene, og hvert "samfunn" har en stor landemasse (forskjellige land).

Edit: Også skruppelløse bedrifter kunne funnet på å lagt mye inn i ett korrupt maktorgan.
Sist endret av droppboks; 8. april 2014 kl. 22:38.