View Single Post
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
274
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ah. Nå ser jeg hvorfor vi er uenige. Du forstår ikke hva jeg mener med begrepene "den sterkestes rett" og "levedyktig". Eller, om du foretrekker en annen formulering: jeg klarer ikke å gjøre meg forstått når jeg bruker begrepene.

Det faktum at det til enhver tid er den sterkeste/mest levedyktige som styrer, er ikke noe man kan være enig eller uenig i. Det er rett og slett bare et faktum. Per i dag er staten sterk nok til at de fleste følger loven, men det kan plutselig endres. Du sier at staten ikke er levedyktig. Det betyr at den en gang kommer til å gå under, og noe annet som er sterkere, kommer til å ta over. Den påstanden er ingen motsetning til det faktum at per i dag er staten sterkest, og den sterkeste styrer. Hvem og hva som er sterkest endres hele tiden. Grunnen til at jeg innførte begrepet "levedyktig" var at du nektet å godta begrepet "sterkest". Jeg mener altså mest levedyktig i nuet. Aka den som er sterkest akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke misforstått, jeg mener det er helt feil å bruke det begrepet i denne sammenhengen. Jeg er helt uenig i utsagn som at "det til enhver tid er den sterkeste/mest levedyktige som styrer". Det er et helt tomt utsagn, som ikke gir mening med mindre du definerer den som styrer som den sterkeste/mest levedyktige, i hvilket tilfelle det er et sirkulært argument.

Det er ikke det at jeg nekter å godta begrepene du bruker, jeg bare påpeker at det ikke gir mening å bruke dem i disse tilfellene.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis klassens bølle får seg en alvorlig reprimande og straff etter 10 år med mobbing og juling, og blir redusert slik at han ikke lenger er sterkest - ja, da er han ikke sterkest lenger. Men det endrer likevel ikke det faktum at i 10 år var det han som styrte i klassen og tok lunsjpengene til Ola og Per når han var sulten.

Alt vi ser rundt oss, alle samfunn i hele verden, er formet av dette prinsippet hvor den sterkeste styrer. I Norge er det staten, i Mexico er det kanskje narkokarteller, i Ukraina er det veldig delt. Overalt kan hvem som helst prøve å ta makten, men det er ikke alltid så lett. Når det er snakk om nasjonal skala, slik som i Ukraina, så vil som oftest halve verden blande seg inn, og da er det i alle fall ikke lett.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvorfor skal klassens bølle være definert som den sterkeste/mest levedyktige? Det du gjør er å definere enkelte kvaliteter ved enkelte folk og si at det er de kvalitetene som gjør folk sterkest/mest levedyktige, for så å si at de sterkeste/mest levedyktige er personene med disse kvalitetene. Sirkellogikk.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du hevder at du ikke forkynner noen mening eller vektede argumenter. Samtidig snakker du ned staten. Det betyr at du er farget i synet. Du har en klar mening i denne saken, som du prøver å argumentere for. Alt du svarer meg med, er farget av dette. Du og jeg diskuterer jo ikke samme sak engang.
Vis hele sitatet...
Jeg, som alle andre, har personlige preferanser. Alt jeg påpeker er observasjonen om at eksistensen av en stat fører til det stikk motsatte av det den er ment å gjøre. Med andre ord at de som kjemper for en stat egentlig kjemper for det stikk motsatte av sine egne verdier, og at dette er ignorant og/eller hyklersk. Å tale imot staten resonnerer dermed svært godt med mine egne preferanser om å hjelpe meg selv og andre til å leve bedre liv, men det er fremdeles en helt objektiv, realistisk og pragmatisk vurdering.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg snakker her om funksjoner og mekanismer på et plan som omtrent ikke er menneskelig engang. Ren logikk, egentlig. Du snakker om hva man "burde kunne gjøre", "gunstig" og "ikke gunstig" og etikk og moral. Jeg nærmer meg ikke disse begrepene med ildtang engang. Vi diskuterer rett og slett to forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Du forsøker, i alle fall. Alt jeg ser er derimot sirkellogikk, og fruktløs argumentasjon. Når jeg snakker om ting som "gunstig" og "ikke gunstig" om noen andre enn meg selv, så snakker jeg ut ifra deres eget påståtte perspektiv, slik at jeg kan forholde meg objektiv. For eksempel, hvis noen hevder at de ønsker å bli rike, for så å proklamere gambling som metoden å bli det på, så vil jeg si at gambling ikke er gunstig for å oppnå målet deres. På samme måte, hvis noen hevder at de ønsker et tryggere og mer velstående samfunn, og mener at eksistensen av en stat er viktig for dette, så vil jeg påpeke at det overhodet ikke er gunstig med en stat for å oppnå nevnte verdier. At det nettopp er staters eksistens jeg taler sterkest imot er kun fordi det er den institusjonen de fleste i verden lever med som skaper mest vold, sult og lidelse generelt, ting jeg og de fleste jeg snakker med ønsker å få bort. Jeg taler dog ikke kun imot dette, jeg taler imot irrasjonalitet de fleste andre steder jeg ser det også.

Å tilnærme seg ting som etikk og moral fra et realistisk og objektivt perspektiv lar seg i aller høyeste grad gjøre, og bør absolutt være en del av tankene til enhver filosof/realist.
Sist endret av AXiMe; 8. april 2014 kl. 21:17.