View Single Post
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det jeg snakker om er ikke et samfunn uten kontrakter og avtaler, disse er jo vitale for å kunne samarbeide godt i et samfunn og det som tradisjonelt har vært basisen for lov, men et samfunn uten voldstrusler kamuflert som lover, utstedt av en sentral autoritet.
Vis hele sitatet...
Men det norske samfunnet (altså det store flertallet) annerkjenner autoriteten til staten og ønsker denne. Om du melder deg ut av staten trosser du en stor majoritet av samfunnet - og jeg vil si du dermed også melder deg ut av samfunnet.

Skal du bo innenfor landegrensene til norge må du følge reglene til samfunnet som bestemmer der. Og samfunnet i Norge har bestemt at dette skal styres av staten. Dette blir det samme som at det eneste som gjør at Norge for lov til å handle fritt innenfor egne landegrenser er at andre land har annerkjent landegrensene til Norge og lar oss bo her - men for at dette skal være sant må vi følge internasjonale regler. (f.eks. vise at vi er villige til å følge menneskerettighetene) - ellers kan det fint få konsekvenser fra andre land som ikke liker slik vi holder på.

Videre ser jeg ikke forskjellen på at man har en stat og et politi. Du sier vi har et politi fordi vi ønsker det av sikkerhetsmessige årsaker. Men kan man ikke argumentere for at årsaken til at vi har en stat er at man ønsker også dette for å sentralisere politikken i landet? Og at man ønsker representativt demokrati med parlamentarisme slik at man kunne la enkelt mennesker styre landet for oss - så vi slipper alt bryet med det. Mens man fortsatt lar folket bestemme indirekte ved at de velger hvem som får styre i korte perioder.

-------

og ja, man kan tolke det som trussler. Men trusselen er egentlig bare en konsekvens av en felles avtale et samfunn har hvor de har blitt enige om at "X, Y og Z skal ikke gjøres - og skjer dette vil det kunne få Z konsekvenser". Ønsker du å ta del i samfunnet må du også følge dems felles avtaler selv om du synes det høres ut som trussler. Eneste andre reelle valget er å ikke være en del av samfunnet. Og da kan du ikke bo i deres område, med mindre de lar deg.
Sist endret av etse; 8. april 2014 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.