View Single Post
At andre har positive møter med politiet, er betryggende å høre. Jeg håper det en dag skjer med meg også.

Jeg er jo fullt klar over hvordan politiet kan finne på å oppføre seg mot folk sørover i verden, og at vi skal være glade for det politiet vi har i Norge. Samtidig er man i Norge også langt mer vant med å bli møtt med en viss profesjonalitet fra det offentlige. Jeg jobber selv i staten, mot publikum, og hadde jeg lagt an den tonen politiet ofte har brukt overfor meg, hadde min sjef ikke godtatt det.

Det er klart at det er varierende intern kultur i forskjellige politidistrikter, og noen steder er det mer "cowboy" enn andre. Jeg har bodd mange år i Oslo, og alltid gått i fred for politiet her. Et par ganger har jeg riktignok spurt om f.eks. hvor man kan gå når en gate er stengt, og fått krasse "ikke forstyrr meg"-svar. Det er ikke noe jeg henger meg opp i, men det er klart at de ikke ser på sin jobb som en tjeneste overfor publikum. Det er synd.

Men: Å bli anholdt ut av det blå, beskyldt for kriminalitet og gjentatte ganger oppfordret til å snakke sant, "ikke spille dum" og truet med fengsel på ikke-eksisterende grunnlag -- det er ikke bare dårlig serviceinnstilling, det er et tydelig tegn på en ukultur som faktisk minner meg litt om politiet i enkelte land sør for Norge.