View Single Post
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
274
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
I prinsipper har du et godt poeng. Jeg har selv, for eksempel, meldt meg ut av statskirken tre ganger, uten noen gang å være innmeldt (altså døpt).

Men så er også kirken en institusjon på vikende front, og de har ikke så mye de skulle sagt utover simpelt medlemsjuks. Staten er ikke i en slik situasjon. Det er tross alt et ubestridelig faktum at vi lever i et samfunn med systemer, som dikteres av nettopp staten. (Riktignok i varierende grad rundt omkring i verden.)

Om man forstår disse systemene, og velger å leve slik at de påvirker en minst mulig, har jeg all respekt for dét. Jeg mener ikke at denne personen er sprø fordi hun gjør noe annet enn jeg ville gjort, men fordi hun åpenbart ikke har tatt seg bryet med (eller er i stand til) å sette seg inn i hvordan et pass og et personnummer fungerer. Om oppriktig hun ville leve med minst mulig statlig inngripen, kunne hun ha oppnådd mye mer på andre måter enn denne vindmølle-slåssinga hun bedriver gjennom Telemarksavisa og YouTube.
Vis hele sitatet...
Svært enig i det meste, men ikke i at staten er i noen annen situasjon enn statskirken. Når de hevder at jeg er medlem av deres organisasjon er det nøyaktig den samme typen medlemsjuks, da jeg aldri har meldt meg inn i staten.

At det finnes langt bedre måter å hindre statlig inngripen på er jeg definitivt enig i. Personlig forsøker jeg å bare holde meg unna alt som har med staten å gjøre, blant annet ved å styre unna alt som har med politikk å gjøre, og å benytte meg av det svarte markedet der det er mulig (det er dessverre ikke spesielt godt utviklet i Norge enda, men det vil nok komme seg etter hvert), og å oppfordre alle med et åpent sinn til å gjøre det samme.