View Single Post
Sitat av caperno Vis innlegg
Selvfølgelig så skal man ikke føre kjøretøy i trafikken om man er påvirket.
Er du en av de som tror man er ruset i dager, eller kanskje måneder, etter å ha brukt Cannabis? Dette er i såfall ikke riktig - Cannabis er ute av blodet innen 9-14 timer. Når det ikke finnes virkestoffer i blodet, så er man ikke ruset, og da burde man ikke kunne nektes å kjøre bil.

En utbredt misoppfatning, kanskje spesielt i Skandinavia, er at man ansees som påvirket av Cannabis dersom man har det i kroppen. Dette baserer man på at man kan spore Cannabis i urin i lang tid etter bruk, noe som i og for seg er korrekt, men dette er altså inaktive stoffer som gir utslag. Alkohol kan f.eks spores i urin i inntil fire dager etter sist bruk, men du finner ingen som vil påstå at du etter å ha vært på fylla på lørdag, vil være ruset store deler av neste uke.
Vis hele sitatet...

Nei, jeg er ikke en av de som har troen at Cannabis varer i dagesvis. Men hva jeg sier er dersom man blir tatt gjentatte ganger for bruk av Cannabis eller andre rusmidler og dermed blir vurdert som uegnet sjåfør så har man lite å si? Jeg vet at jeg ikke kan vinne en diskusjon imot en person som tenker "420 blaze it, thug life" men hva jeg prøver å forklare er at dette er et regelverk som er satt opp med flere ledd. Som nevnt tidligere fratar ingen lappen din helt tilfeldig. Det er en prosess hvor du vurderes. Dersom man ses uegnet til å være sjåfør, så er man nok mest sannsynlig det selv om man selv ikke vil inrømme det. Det handler ikke om at det har jo gått bra så langt, det handler om hva som kan skje.
Sist endret av Rambofant; 7. april 2014 kl. 17:22.