View Single Post
Sitat av Xernox Vis innlegg
Forskjellen er at marijuana er ulovlig, det er ikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke marijuana og er ikke noe tilhenger av det. Men hvorvidt det er lov eller ei har ingenting med saken å gjøre, han ble fratatt førekortet pga manglende edruelighet og derfor mener jeg det helt fint kan sammenlignes med alkohol.

Syns fortsatt det er litt tynt å ta lappen på dette grunnlaget også. Men i følge Politiet fester han mer en normalt og de har dokumentert at han vært beruset ofte, så de kan vel kanskje argumentere for "manglende edruelighet"

Om jeg ikke leser feil så ønsker han å ta lappen fra voldelige personer, men det har ikke blitt gjort.


”Manglende edruelighet - vegtrafikkloven § 34 femte ledd

Dersom politiet i medhold av vegtrafikkloven § 34 femte ledd vurderer å fastsette tap av førerett som følge av førerettinnehaverens manglende edruelighet, må det tas i betraktning om forholdet har betydning for vedkommendes skikkethet som fører av motorvogn. Av vedtaket må det fremgå at forholdet er vurdert. Det må videre fremgå at vedtaket er fattet av hensyn til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers.

Manglende edruelighet (misbruk av alkohol og/eller narkotika) vil ofte komme til uttrykk ved innsettelse i drukkenskapsarrest, jf. politiloven § 9 (tidl. løsgjengerloven § 20) eller bøteleggelse etter straffeloven § 350 (tidl. løsgjengerloven § 17). En enkelt bot for beruselse bør i alminnelighet ikke føre til tap av førerett. Bøtelegges vedkommende to eller, flere ganger i løpet av et år, er det grunn til å foreta undersøkelser vedrørende edrueligheten.
Kilde: https://www.stortinget.no/no/Saker-o...mal/?qid=45957
Vis hele sitatet...
Ut fra det jeg leser så er formålet med loven å ta førerretten fra personer som gjentatte ganger blir bøtelagt/innbragt for rus-relaterte forhold
Sist endret av Putresopp; 7. april 2014 kl. 14:01.