View Single Post
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg foreslår at vi først blir enige om hvordan vi lekmenn skal forholde oss til f.eks hva som gjør etizolam til "et legemiddel". Du mener at vitaminbjørner er unntatt fordi det går under en annen forskrift, og det vet jeg ikke siden jeg ikke er jurist, men jeg synes i så fall det er rart at de ikke nevner denne forskriften sammen med "tran"
Vis hele sitatet...
Definisjon av legemiddel:
Et legemiddel er ethvert stoff, droge eller preparat som

1. utgis for å være egnet til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, eller påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr; eller
2. kan anvendes eller gis til mennesker eller dyr for å gjenopprette, endre, eller påvirke fysiologiske funksjoner gjennom en farmakologisk, immunologisk eller metabolsk virkning, eller for å påvise sykdom.


Dersom jeg hadde vært en toller, så hadde jeg ikke trengt å gå lengre enn til Wikipedia for å forstå at dette er ett reseptpliktig stoff:

Etizolam (marketed under the brand name Etilaam, Etizest, Etizola, Sedekopan, Pasaden or Depas) is a benzodiazepine analog.[1] The etizolam molecule differs from a benzodiazepine in that the benzene ring has been replaced by a thiophene ring, making the drug a thienodiazepine.[2] It possesses amnesic, anxiolytic, anticonvulsant, hypnotic, sedative and skeletal muscle relaxant properties.

Joda, innførsel av gummibjørner med vitamintilsetninger og kosttilskudd kan også være reseptpliktig dersom de inneholder større verdier av vitaminer eller stoffer enn hva som er tillatt.

Jeg kan veldig godt forstå at en normal person kan "gå i fellen" og bestille etizolam eller circadin (som jeg gjorde) på internett uten å handle med overlegg eller å utvise uaktsomhet [i](det blir etter skjønn, men jeg ble sjokkert da jeg så at noen hadde fått straff for det, og jeg har lest om import på toll.no, pluss at jeg selv har fått stoppet og videresendt reseptbelagte legemidler (circadin) før).

Etizolam står ikke på noen offentlige lister som jeg kan finne.
Vis hele sitatet...
Tollere gjør også feil, og det er nok årsaken til at du fikk utlevert Circadinen. Selv så syntes jeg ikke lovverket er vanskelig å forstå ettersom loven klart definerer hva som kan betraktes som ett legemiddel. Legemiddelet trenger slik jeg forstår det ikke å stå på noen lister, og det spiller heller ingen rolle om det ikke er reseptbelagt i landet du bestilte det fra. Dersom produktet har egenskaper som nevnt i definisjonen jeg siterte, så betraktes det som ett legemiddel, og det kreves derfor resept. Det samme gjelder vitaminer og kosttilskudd dersom det inneholder stoffer hvor innholdet overstiger maksgrensene som er satt av myndighetene. Methylone er selvsagt reseptpliktig ettersom det har lindrende og/eller forebyggende egenskaper på diverse lidelser.
Sist endret av caperno; 6. april 2014 kl. 13:48.