View Single Post
Sitat av juster Vis innlegg
Likevel må jeg si jeg er litt uenig med deg. Politiets oppgave er da ikke å bevise AT du er skyldig, men å ta rede på OM du er skyldig.
Vis hele sitatet...
Du har delvis rett i det, om politiet ikkje kan bevise at du er skyldig eller at det ligger en sannsynligehetsovervekt som er stor nok til å holde i retten, så vil saken havne i bunken over henlagte saker. Politiet gjør ingenting for å bevise at misstenkte ikkje er skyldig, hadde dem gjort det så hadde dem ikkje henlagt saken men tatt den til påtalemyndighetene for å få en frifinnelse. Henlegging av saken er "delvis" bra for den misstenkte, men saken kan taes opp hvis det kommer nye bevis. Mens en frifinnelse en endelig.

Sitat av juster Vis innlegg
Det er retten/påtalemyndigheten som eventuelt gir en tilståelsesrabatt, men politiet plikter å informere om at en slik ordning finnes.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt at politiet informerer om at man kan få tilståelsesrabatt, men det dem ikkje informerer om er at den må være godtjent av en jurist eller dommer for å være gyldig. Så teknisk sett så kan dem få tilståelsen hos misstenkte, ta saken opp i retten og dømme vedkommende til full straff. Men selvsagt så er ikkje dette praksis.

Og en annen ting er også at tilståelsesrabatt ikkje er veldig stor, da må man jo veie for å i mot om politiet har nok til å få deg dømt eller ikkje. Det er bedre å slippe å sone enn å måtte sone selv med rabatt.

Sitat av juster Vis innlegg
Retten/påtalemyndigheten er imidlertid pliktig til å ta en eventuell tilståelse i betraktning ved straffeutmålingen. Med andre ord plikter de å gi en lavere straff dersom det foreligger en tilståelse. Dette er også, etter hva jeg forstår, vanlig rettspraksis.
Vis hele sitatet...
Tilståelsesrabatten er ikkje så veldig stor, skal ikkje si noe om hva som er vanlig.

Sitat av juster Vis innlegg
Det er ganske mange "politihatere" her inne som kommer med til tider relativt dårlige råd. Så det er vel greit om noen argumenterer mot? Blir jo ingen artig diskusjon om alle er enige hele tiden :-)
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen politihater, men jeg har prinsipp om at jeg bidrar ikkje til at politiet sitt arbeid blir lettere, dem må jobbe for inntekta si.