View Single Post
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Politiets arbeid er å bevise at du er skyldig eller at det ligger en sannsynlighetsovervekt for at du har utført den kriminelle handlingen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke jurist dessverre, men økonom. Likevel må jeg si jeg er litt uenig med deg. Politiets oppgave er da ikke å bevise AT du er skyldig, men å ta rede på OM du er skyldig. Og du har selvfølgelig rett i at politiet ikke kan komme med løfter i avhør. Det skrev jeg da også. Det er retten/påtalemyndigheten som eventuelt gir en tilståelsesrabatt, men politiet plikter å informere om at en slik ordning finnes.

Retten/påtalemyndigheten er imidlertid pliktig til å ta en eventuell tilståelse i betraktning ved straffeutmålingen. Med andre ord plikter de å gi en lavere straff dersom det foreligger en tilståelse. Dette er også, etter hva jeg forstår, vanlig rettspraksis.

Det er ganske mange "politihatere" her inne som kommer med til tider relativt dårlige råd. Så det er vel greit om noen argumenterer mot? Blir jo ingen artig diskusjon om alle er enige hele tiden :-)