View Single Post
NFFs husbedreviter
274
Nå har kvalitetspoeng vært en funksjon her på Freak i endel år og jeg har i lang tid irritert meg over hvordan et potensielt genialt konsept på en "sannhetssøkende" forumside har istedet blitt til en "valutta" preget av inflasjon, useriøsitet og ikke et kvalitetstegn - som det jo gir uttrykk for å være.

Kanskje det er på tide å skifte navn?
Eller best av alt, at folk begynner å tenke over bruken.

For å beskrive min indignasjon mer nøyd, så vil jeg sidestille facebook sine "likes", med det jeg ser på som "kvalitetspoeng".

Først "likes".
Dette er som en slags tommel opp.
Tommel opp kan brukes på ekstremt mange måter, alt utifra hvilken kontekst det brukes i.
F.eks, så kan jeg "like" en sang som blir delt; jeg kan "like" en morsom påpekning; jeg kan "like" en som gir uttrykk for verdier som jeg deler; jeg kan "like" hendelser som jeg syntes er positive.
Noe som kommer klart frem ved disse eksemplene, er at en "like" har utrolig mange bruksområder.
Dette er i mine øyne uproblematisk, da alle er klar over bruksområdene til en "like" og at det ligger ganske klart i ordet hva en "like" er.

Et poeng er at man ikke kan gå inn på en bruker, og se hvor mange "likes" denne personen har fått opp gjennom sitt tid som bruker. Jeg kan riktignok se at alle postene til personen har mange "likes", men pga jeg da blir møtt direkte med konteksten det har blitt brukt i, så kan jeg danne meg et bilde om hvorfor denne personen har fått så mange "likes".

"Kvalitetspoeng".
Kvalitet er i mine øyne et ganske spesifikt ord.
Det betegner kvaliteten på innleggene til den spesifikke brukeren og dens ytringer.
Hva er da kvalitet?
Og det er da her jeg ser det store problemet.
Kvalitet er i mine øyne et merke på at noen har brukt krefter og tid, og har et sett med evner, som bør bli bemerket.
En person som f.eks tar seg tid til å lese en hel tråd, for så å skrive et sammenfattet, gjennomtenkt svar fortjener i mine øyne å bli "hedret".
En person som oppviser kunnskap og kritisk sans fortjener i mine øyne å bli "hedret".
Etc.
Slik jeg ser det, så burde "kvalitetspoeng" betegne kvaliteten på ytringene denne brukeren har kommet med, og derfor burde det være et tillitsvekkende tegn.
En person med mange "kvalitetspoeng" burde være en person man hører litt ekstra på.
Det burde være en slags utmerkelse.

Så, hvordan blir kvalitetspoengene her på freak brukt?
I mine øyne er det klart, at kvalitetspoeng blir brukt på samme måte som facebook, nemlig i hytt og pine, og ekstremt kontekstavhengig.
En morsom vits får kp, verdier folk er enige i får kp etc etc.
Men burde dette kalles Kvalitetspoeng?
Fører ikke dette til en illusjon?
Fører ikke dette til at ordet kvalitet mister sin, kvalitet?

Burde navnet byttes ut med "likes", eller skal man fortsette å ha dette, men prøve å få det til å bli denne hedersbemerkningen som jeg prøver å argumentere for at det skal være?
Kall en spade for en spade!
Kp'er betegner ikke lenger kvalitet, og jeg syntes dette er synd.
Det var et glimrende konsept for et sannhetssøkende forum - som freak i mine øyne er - men har nå blitt forringet gjennom en ugjennomtenkt bruk.
Kp'er betegner i dag "popularitet", på samme måte som "likes" betegner popularitet på facebook.
Vil vi ha det slik? Jeg, vil ihvertfall ikke det, og min indignasjon over at det har blitt slik, har nå manifestert seg i denne posten.