View Single Post
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg kan godt gjenta meg selv, men jeg mener fortsatt at gym er totalt unødvendig.

Per i dag har vi svært kraftig kroppspress på skolene og i samfunnet generelt, hvis du da som person har lyst å passe inn så vil du føle deg presset til å trene og å være sunn. Greit nok at du kan lære forskjellen på aerob og anarob trening, men dette er jo ikke akkurat rocket science. Kosthold har jeg personelig ikke sett mye hverken i pensum eller praksis, men det er kanskje bare meg. Gode vaner får du ikke av å bli presset gjennom gym en gang i uken, som sagt før: du kan ikke bli i god form av å trene en gang i uken. Helsemyndighetene anbefaler styrketrening 2 ganger i uken i tillegg til 30 minutter med aktivitet _hver_ dag. Da kan ikke du kommer her å si at "Gym er et gudegitt fag som vil gjøre alle norske ungdommer til Northug Jr. Jr.".

Når @Anonman tilogmed klarer å blande inn konsentrasjonsevne, forebyggene effekt, selvtillit og humør inn i _en_ gymtime som gjerne varer 90 minutter, ja du verden. Blir de mata steroider eller testotabeletter? "Fram med rumpa, her er ukas dose med steroider!"

@Xasma når du sier at jeg gjør den vanlige feilslutningen med å koble tynn/normal==sunn så begrunner du dette på utsangn som nevnte noe om egeninnsats og ant. kalorier i en sjokoladeplate. Jeg er selv "tjukk", men det er noe jeg har valgt selv pga. sporten jeg driver med (vektløfting).

Kalorier kan ikke sies å være en latterlig målestokk på trening. Den sier at "Hei, så mange calorier har du forbrent denne gang", men hvis du mener at måtene å måle ut de forbrente caloriene er teit så er jeg enig med deg. Kostholdsmessig er calorier viktig. Du får jo calorier i fra proteiner, karbohydrater og fett. Alle disse tingene er viktig for kroppen. De har forskjellige bruksområder, men hvis jeg skulle rangert dem hadde jeg satt dem i rekkefølgen som jeg skrev. Dessverre er vi blitt svært off topic.