View Single Post
Må si meg veldig enig i disse påstandene. Som du skriver i ditt innlegg, er ikke kompetansen man oppnår i et fremmedspråk høy nok til at man kan anvende dette i en så stor grad, at man faktisk får bruk for denne kompetansen. Jeg mener og at undervisningen i fremmedspråk i en stor grad er bortkastede ressurser, som kunne være brukt til mer anvendbar kompetanse, som for eksempel fag som Engelsk, eller matematikk. Sist jeg sjekket scorer ikke norske elever høyt nok innen faglig kompetanse sammenlignet med andre land, og noe av grunnen til dette mener jeg kan være at resursene blir forvaltet på feil måte. Tar man for eksempel et fag som Matematikk, kan elever velge om de ønsker å satse på dette videre eller ikke i starten av videregående skole, og jeg mener at elever bør kunne ha like muligheter når det kommer til språkundervisning. Dersom man utelukker enkelte yrker og utdanninger, er dette noe eleven selv er klar over før han/hun gjør et valg, og det bør derfor være opp til den enkelte person å velge om han/hun ønsker å fortsette med fremmedspråk eller ikke.
Sist endret av luremusftw; 1. april 2014 kl. 23:25.