Tråd: Earth Hour
View Single Post
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nå jobber jeg til daglig med SD-anlegg, enøk og generell energisparing for bygg.
Det jeg uttaler meg om, er erfaring både jeg og mine kollegaer har opparbeidet oss igjennom ganske mange år i yrket.
Vis hele sitatet...
Så de spesifikke tallene du kom med var synsing basert på egne erfaringer?

Det er både fair nok og interessant, men da kan du ikke legge dem fram som udiskutable generelle fakta. Hadde du skrevet noe som 'i våre prosjekter på større bygg ser vi ofte besparelser i størrelsesorden XX' hadde du skrevet noe du hadde belegg for. Det gjorde du ikke.

Utgangspunktet er meget forskjellig mellom et privathus og et større bygg, bare så det er klart. Jeg jobber i all hovedsak kun oppmot større bygg.
Vis hele sitatet...
... så skriv om det da. De aller fleste kontorbygg har jo massive innsparingspotensialer, og det er alltid interessant å lese erfaringer fra folk med ansvar for større prosjekter. Det er derimot ikke det du snakket om tidligere. Da sa du nemlig:


Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Som mange nevner, så handler dette om bevistgjøring og ikke for å spare noe som helst. Bare synd at veldig mange gjør det pga "mote", og ikke for å kanskje tenke over sitt eget forbruk.

Selv har jeg i all hovedsak kun 1 stk 10W LED pære som lyser opp det jeg trenger. På soverommet har jeg bare 3W LED, og i resten av huset er det meste byttet ut med LED der også. Mangler bare LED til lyset på badet, men det er grunnet mangel på korrekt sokkel og ikke noe annet.[...]
Vis hele sitatet...
.. som fortsatt gir nærme null energi-besparelse mesteparten av året; med mindre du har fjernvarme/varmepumpe installert.. med andre ord; unødvendig ressursbruk og dermed forurensende.

Nå har du sikkert installert varmepumpe, men majoriteten av norges befolkning har ikke det, og dermed er det tåpelig å pushe dette som generell løsning.