View Single Post
Sitat av tartaruga Vis innlegg
Takk for link til dokumentaren, Antagonist! Helt enig med deg i at Pål-Ørjan definitivt kom best ut av debatten. Men til tross for Pål-Ørjans solide og saklige argumentasjon, er jeg redd for at mange ikke vil se «det store bildet». For de indoktrinerte er det nok lettere å henge seg på den «om flere bruker, blir flere skadet, er ikke det logisk?»-tankegangen til Mina/Actis.

Ellers mye interessant her i tråden. Trenger vel egentlig ikke å gjenta alt jeg er enig i, men jeg synes en interessant bonus av en eventuell legalisering av alle rusmidler, er dørene som åpnes for forskere. Da blir det faktisk akseptert – og sannsynligvis mye enklere – å forske på behandling med MDMA, LSD … eller om det så skulle være kokain. En vakker dag ser vi kanskje innslag på TV om at en pasient fikk betydelig bedre livskvalitet gjennom MDMA-terapi, eller en alkoholiker som kunne legge flaska i kjøleskapet etter LSD. Og sannsynligvis mye annet vi enda ikke vet at rusmidler kan bidra med – utenom rus.

Kjente meg godt igjen da noen i tråden skrev at de kjenner mange som klarer å misbruke så og si alt. Får også litt grøsninger når jeg ser for meg gamle bekjente dagen de kan stå og dampe på Karl Johan med et ansiktsuttrykk som om de hadde skutt heroin, eller tøffingene som på fest skal ta latterlig høy dose MDMA før de drikker seg drita, så tøffe som de er.

På sikt hadde det vært en glede å se en ny, sunnere og hyggeligere ruskultur i Norge. Men det handler nok om noe dypere i nordmannen enn vranglæren om hasjnarkotikasprøytene.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig, og det var nok meg som sa at jeg kjenner mange som klarer å misbruke hva det skal være... det er ofte jeg får bakoversveis av å lese på forumet her også om folk som har tenkt å ruse seg på Seroquel og annen galskap..

Jeg tok også opp poenget med at legalisering vil gjøre det MYE lettere å forske på dette, og det er ikke tvil om at f.eks MDMA har et enormt potensiale i behandling av f.eks PTSD, og jeg tipper at det også vil ha et stort potensiale av dype depresjoner da man mye lettere kan snakke om nøyaktig hva som er galt og kjenne på vonde følelser uten at det gjør vondt... Dette er et av de viktigste argumentene for legalisering.

I England gikk det en serie på BBC som heter "How Drugs Work" og jeg tror episode 2 handlet om MDMA. Det kom i mine øyne best ut av serien, og vi fikk faktisk se innslag med pasienter som hadde fått betydelig forbedret livskvalitet som følge av MDMA kombinert med terapi... Anbefaler å se serien De prøver å balansere litt og nevner Leah Betts, men det blir egentlig bare tåpelig siden hun døde av vannforgiftning som hun hadde dødd av selv om hun hadde tatt placebo i stedet for MDMA.

Natural Geographic har laget en amerikansk versjon der de har puttet inn litt skremselspropaganda, men det er basert på BBC-versjonen og originalen er bedre.. Den amerikanske heter bare "Drugs" tror jeg...

Ellers var det morsomt at du nevnte kokain... for det er ikke lenge siden det kom ut at norske sykehus har brukt over 4 kg kokain de siste fire årene...

Jeg har sett det tidligere i en noe ironisk situasjon der en mann hadde fått ødelagt neseveggen på grunn av kokainmisbruk, og under operasjonen brukte de nettopp kokain som bedøvelse

Ellers er "vanlig tannlegebedøvelse" lidocain, og en relativt vanlig cut i kokain, nettopp fordi de deler mange egenskaper...