View Single Post
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Omskjæring har eksistert for lenge, og er noe som blir praktisert av så mange mennesker, at man ikke har muligheten til å sende alle som driver med det på sinnsykehuset.
Vis hele sitatet...
Det har aldri vært snakk om å sende noen på sinnssykehus, men å straffe foreldre som lar sønnene sine bli omskåret på samme måte som man straffer foreldre som lar døtrene sine bli omskåret, eller utfører andre typer mishandling.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Eneste måten å utrydde barnemisshandling som omskjæring, er å utrydde religionene som påbyr omskjæring.
Vis hele sitatet...
Jasså? Hvor har så menneskeofringene, flerkoneriet og heksebrenningen gjort av seg rundt om i den kristne verden?
Det er fullt mulig å avskaffe en religiøs praksis uten å avskaffe religionen; det finnes det uttallige eksempler på opp gjennom historien. Det kan skje enten ved at de praktiserende selv innser at det de holder på med er utdatert og i konflikt med resten av samtidens normer, eller at presset fra samfunnet rundt tvinger fram endringer.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Så hva er den beste strategien?

A) Tillate omskjæring utført at leger på et sykehus, hvor barnet er utenfor livsfare og man kan begrense hvor mange nerver som kuttes. Barna vokser opp og lærer at omskjæring tidligere ble gjort av randoms med barberblad, men at dette nå gjøres på sykehus for å forhindre dødsfall.

Barnet vokser opp med et syn på staten som en beskytter, som vil forhindre at barn dør.

B) Forby omskjæring, barna som overlever vokser opp med en "hackjob" (pun intended) mellom beina. Barnet lærer at omskjæring må foregå i det skjulte fordi staten mener mamma og pappa er monstre som vil skade barna sine.

Barnet vokser opp med et syn på staten som en løgner (fordi de fleste mamma'er og pappa'er er ikke monstre, men elsker barna sine) og mister tilliten til alt det andre staten sier.

Jeg tror at "in the long run" vil "B)" være bedre for å kunne utrydde religion, siden barnet vil vokse opp med mer tillit til statens lover og regler. Barnet vil også se at bibelen ikke har alle svarene, siden bibelen ikke har instruksjoner for hvordan man bedriver kiurgi, og at dette må utføres av leger som har tatt flere år med utdannelse som ikke involverer bibelen.

Men det kan også "backfire" dersom dette bare fører til flere idiotiske "ritualer"... som f.eks. kutting av ører.
Vis hele sitatet...
  1. Rituell omskjæring praktiseres for det meste av jøder og muslimer. Navnet Bibelen brukes i hovedsak om den kristne bibelen.

  2. Jeg tviler sterkt på at tilbud om rituell omskjæring i regi av det norske helsevesenet vil føre til religionenes endelige undergang.

  3. Å utrydde all religion for å avverge omlag 2000 omskjæringer i året virker uansett unødvendig tungvindt.

Jeg vet for øvrig ikke helt om jeg skjønner tankegangen din, men jeg går ut fra at du mener alternativ A) er best, hvis ikke henger ikke det du skriver på greip i det hele tatt.

Det er uansett ikke snakk om å begrense hvor mange nerver som kuttes; går forhuden, går 20 000 nerveendinger med den, uavhengig av om det utføres av en medisinsk fagkyndig eller ei. Jeg tror det er et lite utbredt problem at "randoms med barberblad" utfører omskjæringer, men det har frem til nå vært mindre krav til spesialkompetanse hos den som utfører inngrepet. Dette forslaget kommer sannsynligvis som en reaksjon på bl.a. dødsfallet til et spedbarn i 2012. I en artikkel om dødsfallet i Aftenposten fra i fjor høst kan vi lese at:
... fylkeslege Petter Schou antar at noen få legekontorer i Oslo øst trolig står for de fleste inngrepene.
Vis hele sitatet...
Kilde.

Å få omskjæring inn i spesialisthelsetjenesten vil uansett føre til at barnet må legges i full narkose, noe som er risikofylt i seg selv.
Poenget er at en omskjæring som ikke er nødvendig av medisinske hensyn, er en skade for barnet i seg selv, ved at barnets kroppslige integritet svekkes, og en av dets mest private kroppsdeler endres permanent uten dets samtykke.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Forslag til strategier?
Vis hele sitatet...
Ta klart avstand fra praksisen, og gjennom opplysning, dialog og sankjsoner avskaffe den. Selv om de to ikke helt kan sammenlignes, så synes jeg det er merkelig at det tas så sterk avstand fra å kutte i kvinnelige kjønnsorganer, samtidig som kutting i mannlige kjønnsorganer skal utføres og delvis dekkes av det offenlige.
Sist endret av Samleieobjekt; 25. mars 2014 kl. 20:13.