View Single Post
Vanskelig sak, dette.

Jeg er imot all form for omskjæring, både jenter og gutter.
I dag er det fortsatt forbudt å omskjære jenter i Norge, heldigvis.
Desverre fører dette til at omskjæring av jenter blir utført av personer som ikke har peiling, og som setter jentene i livsfare.

Samme problemet har man med omskjæring av gutter.

Statens helsetilsyn støtter ikke dette lovforslaget, til dels fordi folk ikke bruker tilbudet de hadde for omskjæring.

Statens helsetilsyn legger til at da omskjæring av gutter ble tilbudt ved fødsel, takket mange foreldre nei fordi det av rituelle årsaker skulle skje senere. Helsetilsynet har ikke kjennskap til at dette skal ha endret seg.
Vis hele sitatet...
Kilde: Går imot lovforslag om omskjæring

Virker som dette lovforslaget kommer fordi det skal bli mulig for helsepersonale og religiøse kiurgihobbister å sammarbeide, og forhindre at barn dør i disse "ritualene".

Du kan lese lovforslaget her: regjeringen.no/pages/16338046/Hoeringsnotat.pdf

Det som er interessant, er at omskjæring av jenter ikke bare er beskyttet av FN's barnekonvensjon og strider mot grunnleggende menneskerettigheter, men den er også beskyttet av FN's kvinnekonvensjon:

Helse- og omsorgsdepartementet - Kjønnslemlestelse

Jeg er ikke noen ekspert i juss, men det kan hende at siden omskjæring av jenter strider mot 2 FN konvensjoner mens omskjæring av gutter bare strider mot 1, så er det kanskje lettere å ignorere og lage lover som tillater omskjæring av gutter...

Personlig mener jeg at religion ikke skal dyttes på barn under 18 år, innkludert ritualer som dåp, konfimasjon og omskjæring. Men yeah... lykke til med å forby foreldre å lære barna sine "veien til himmelen".