View Single Post
@Muradi og alle andre som digger rus: Hvis du leser denne tråden om nervekjemi, så ser du hvordan de enkelte rusmidlene påvirker de forskjellige nervotransmitterene osv. Og mange her påstår at cannabis ikke påvirker depresjoner og andre psykiske plager, noe jeg er totalt uenig i! For cannabis er ikke cannabis!

For det er mange forskjellige "sorter" cannabis, der banasen mellom virkestoffene er forskjellig. De jeg kjenner til er THC (TeraHydroCannabinol) og cannabidiol. Der cannabidiol faktisk motvirker psykoser og virker beroligende. Mens THC er akkurat motsatt, den forårsaker psykoser og gir angst. Så har du da "sorter" som inneholder absolutt mest THC. Og en "sort" med navn 'Scunk', har nesten bare THC. Og selvsagt vil noe slikt som dette påvirke deg psykisk, uansett! Det er gjort forsøk, der personer har fått en dose med uttynnet THC intravenøst. Ser blir personer under rusen intervjuet, og svarene fylt ut i et skjema. Og sympomene er ganske mye lengre forbi, en "poengsummen" til schizofreni under rusen. Du ser hvordan forsøket er gjort her ca 45 min ut i filmen, men jeg anbefaler deg å se hele, denne også! Og når du kjøper cannabis eller hasj på gata, vet du hvilken "sort" dette er lagd av? Og det er ikke umulig, at dette er forskjellig gang for gang. Og jeg kjenner nå en, som begynte å røyke hasj når han var 13 år gammel. Psykiateren hans sier det er hasjen, som er skylden i hans schizofreni. Og jeg antar at psykiateren vet mer om hva som skjer i hjernen med og uten div. stoffer, enn de fleste av oss!

Og er det en som sliter med å ha riktig forståelse og/eller tolkning av virkeligheten. Så jeg tror neppe et stoff, som fjerner deg litt eller mye fra virkeligheten, hjelper deg med forståelse og/eller tolkning av virkeligheten! Eller? Kjenner også ei dame litt i Sarpsborg, som jobber mye med folk som ruser seg. Hun sa også til meg, at det er ca. 20 av disse, som antageligvis er blitt schizofren av cannabis eller hasj. Så ubetydelig for den psykiske helsen, tror jeg det absolutt ikke er!


Og ellers så mimikerer mange psykedeliske stoffer serotonin i hjernen. Depresjoner er rent fysisk sett en ubalanse mellom serotonin, dopamin og andre nevrotransmittere.
Hvis en tar et stoff, som øker produksjonen av en av disse stoffene, vil kroppen prøve å kompansere for akkurat dette. Dette ses med mange stoffer. Der f.eks opiater gir treg mage i begynnelsen, mens magen blir mer normal etter varig bruk. Mens hvis du bråslutter får du rennarumpe, som gir seg etter hvert. Og det motsatte med koffein, som er i kaffe og te. Og dette kommer av hvordan disse stoffene øker (koffein) eller minsker (opiater) mengder med nevrotransmittere i synapsene.

Dette skjer også ved langvarig bruk på mange rusmidler. Der MDMA bl.a. øker utskillelsen av serotonin, og sentralstimulerende øker utskillelsen av dopamin. Det er derfor en kommer i en kjempedepresjon, etter langvarig bruk av disse!
Og langvarig bruk av serotoninhermere, skal også logisk sett senke serotoninproduksjonen i hjernen, sammen med at de gjør en elendig jobb som serotonin. Og det er derfor du er så lykkelig, etter en god tripp psykidelika.
Og som du ser, så har ALLE disse stoffene, en direkte lenke til din psykiske helse. Så det at du prøver å argumentere noe av disse stoffene som ubetydelige, blir bare for dumt!

Og jeg har gått i psykodynamisk samtaleterapi selv i over 6 år. Så jeg vil si, at jeg har et "ørlite" innblikk i hva dette angår! Og å dope seg vekk fra smerten og problemene, minsker virkningen av denne terapien. Ja den kan til og med fjerne effekten.

For poenget med denne terapien, er at du skal endre deg selv, dine handlingsmønstere, og bearbeide evt. dritt ifra din barndom. For det er kun igjennom dette, du får fjernet dette "drittlasset" fra ditt liv. Og det er å dra rundt på dette "drittlasset", som gjør en så forbanna sliten!
Sist endret av aluminiumfluorid; 22. februar 2014 kl. 14:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.