Tråd: Hvor er jeg?
View Single Post
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Nå skal jeg ikke begi meg ut på en altfor komplisert sti her, men jeg personlig mener at det ikke finnes noe "sjel", men heller en sum av biologiske forutsetninger og "koblinger" i hjernen som gjør en person til den en er.

Jeg mener at alle våre avgjørelser og vår personlighet skapes av tidligere erfaringer, og at mennesket er resultatet av en biologisk prosess, akkurat slik som andre dyr.
Det jeg prøver å komme frem til er at ingen sier at for eksempel en rev eller bjørn har sjel uten å høres gal ut, mens det samtidig er fullstendig normalt å oppfatte det slik at et menneske har en sjel, noe jeg synes er en litt banal tenkemåte. Grunnen til at jeg synes dette er at vi er alle et produkt av reproduksjon for å sikre vår rases overlevelse, so to speak. Den eneste store forskjellen er at vi er mye mer "utviklet" enn "dyrene", og dermed er selvbevisste og er kapable til å tenke egne tanker, ha egne teorier osv., og slik dukker idéen om sjelen opp.

Når det kommer til eksempelet til trådstarter angående det å skrive noe uten å ha tenkt over å ha skrevet noe, så tror jeg selv at det er summen av en rekke prosesser:
Først har du tankene dine som tenker at "jeg skal skrive dette". "Dette" kan være alt fra én bokstav til en setning eller i noen tilfeller en stil eller oppgave.
Deretter går det signal til fingrene dine, og mest sannsynlig har du brukt så mye data i ditt liv at det er blitt muskelminne, og at du dermed skriver automatisk uten å tenke noe særlig over dette. Dette er i alle fall det jeg mener er prosessen, da jeg ofte skriver flere sider uten å se ned på skjermen mer enn et par ganger (Dette eksempelet er ofte observert på forelesninger). I følge en sersjant jeg hadde når jeg var i førstegangstjenesten, så tar det ca. 2000 repetisjoner før noe legger seg i muskelminnet, og mtp. hvor mye en gjennomsnittlig nordmann surfer på nettet og skriver på Facebook og lignende, så blir dette en veldig "kort prosess" å få inn i muskelminnet mtp. mengdene tekst vi skriver pr. dag.

Beklager om dette er litt rotete og dårlig formulert, jeg har fått litt lite søvn i natt.