View Single Post
Learning by doing
Undef's Avatar
267
jeg har spilt gitar i snart 11 år, har en samling på 4 gitarer og har en gitar til hver av musikksjangerene jeg spiller.


Jeg vil råde deg til å kjøpe en meksikans Fender, disse er billige, helt okay kvalitet og gode å spille på som en regel, dra fysisk til butikken for å prøve deg frem. Gitarer er dyrt.

Skal du spille mye fingerspill ville jeg annbefalt Cort, Ibanez eller Morgan. Selvfølgelig akustisk som er med stålstrenger (klassisk er med nylon)

Gitarer du må ha før du samlingen din er komplett er; Gibson Les Paul og Fender Stratocaster, beste gitarene er de som er brukt før du kjøper de fordi de er ferdig innspilt.

En gitar trenger rundt 1000 timer på å spilles inn så en som er over 7 år er bra. før du kjøper brukt, sjekker du halsen, bånda, serienummer og stemmemekanikken.

Skal du ha ny gitar kan du sjekke www.gitarhuset.no De har gode bilder og har bra opplysninger om gitarene. Skal du ha ekstrautstyr som Reim, pedaler og forsterker så har de godt utvalg der også.

Du kan alltid skru og mekke på en billig gitar for å gjøre den bedre, men til slutt havner prisen der en ekte ligger ca.

Ingen gitarer er like, så finn ut hva slags treverk du liker. (kommer til å ta en stund)
Costum gitarer er alltid like kult!

når du skal starte, start med å lære deg alle akkordene, så lærer du deg forskjellige sanger. etter et stykke kan du lære deg noen skalaer og du kan sitte i timevis og spille etter en backingtrack i din egen verden.

Ikke gå rett på finger spill, det er utfordrende og en del timer over det nivået du er på. lær sangen som akkorder og senere lær deg fingerspillet.
en siste viktig ting er å lære hvor du slår på strengene, hvis du kan dette konsentrerer du deg mer om hva du spiller av akkorder istede for å konsentrere deg om å slå på strengene, mye enklere.

til tider kan du bli litt frustrert av å spille en sang du ikke får til, ikke legg gitaren på hylla, finn deg en annen sang istede som er enklere så klarer du den sangen etter hvert som du slet med.

Lykke til!