View Single Post
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Etter å ha blitt grundig lei CSS-hacks og nettleser-eksplisitt-kode for at siden skal vises helt likt i alle nettlesere, har jeg begynt å velge en enklere og mer oversiktlig løsning. browserkompabilitet gjennom enkelhet.. Det går ut på å ha et enkelt grunnleggende design som bruker CSS støttet av alle de store nettleserne. Deretter velger jeg å bruke CSS3-løsninger på fancy-effekter, og design som ikke påvirker funksjonaliteten, og lar de nettleserne som ikke støtter dette seile i sin egen sjø. Jeg velger heller at IE-brukere ikke får en eller annen flashy, eyecandy-only, effekt, enn å ha uforståelige stilark, og ymse javascript med browserhacks osv. som igjen gjør layouten utsatt for bugs, og vanskelig å utvikle/forandre.

Det er for meg en like stor (om ikke større) kunst å lage en god layout som forholdeer seg til begrensningene, heller enn å prøve hele veien å overgå dem. En slik layout vil i det store og hele også ha større nettleser-bredde og lengre levetid.

Merk: dette var ikke spesielt rettet mot denne tråden, men mer generelt med tanke på nettleserkompatibilitet og "eyecandy"-CSS-effekter i henhold til personlige meninger/erfaringer


Happy coding