View Single Post
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Når det gjelder moms, er du fritatt for dette dersom omsetningen din er mindre enn 50 000,- over en 12 måneders periode.
Fakturaen som passerer beløpet 50 000,- av alt du har sendt fakturaer for, skal moms føres inn. Du trenger ikke søke deg til å ha moms før du når denne grensen, bare vær obs på antall kroner du skylder i moms.
Siden man ikke er moms-registrert før denne grensen, betyr det også at du må betale moms for varene du kjøper. (Dette trenger du ikke tenke noe på.)

Så fort du blir registrert i moms-registeret, vil du få tilbakebetalt momsen du har betalt, og fra det øyeblikket kjøper du inn varer "moms-fritt" og kan kjøpe inn maskiner og deler til deg selv som "testvarer" og til kontormaskiner uten moms.

Dersom du skal selge varer til andre bedrifter før du er registrert med moms, må du kjøpe varen i fullpris fra din leverandør (norek.no?) uten fratrekk for moms, og må selge varen videre til bedriften du skal selge til, uten å føre opp moms. Dette er kun en ulempe for bedriften du selger til, da dem ikke får skrevet av seg momsen, og varen blir dyrere enn nødvendig.

Merk at du ikke har lov å føre opp moms på regningene dine på noen måte før du er registrert og passert 50 000,- i omsetning over en 12 måneders periode.

Hvis noe var litt vanskelig forklart, bare pek ut det du lurer på så skal jeg prøve å formulere meg anerledes.
Vis hele sitatet...
Vil hovedsaklig importere og kjøpe fra leverandører som Norek ja. Så da betaler jeg full pris inkl. moms, uten å få denne igjen. Skal hovedsaklig selge til privatpersoner i oppstarten, så jeg må bare selge for mer enn jeg betalte for å få varen inn(med hensyn til frakt), så skal det nok bli overskudd. Eneste utgift jeg har er registrering i Foretaksregisteret da jeg drifter server selv og har fått tak i gratis .no-domene.

En annen ting jeg kom til å tenke litt på. Om jeg bestiller varer fra kina for eksempel, og handler for 1500. Frakten skjer av f.eks. FedEx og koster ca 300-400 kroner. Da dette er elektronikk blir det ingen toll, men det skal betales moms på 375 kroner. Får jeg en regning i posten på momsen etter at jeg har fått varene? Eller blir denne betalt til leverandøren eller fraktselskapet når jeg betaler for varene på nettet?
Sist endret av I ChiiSSii I x; 9. februar 2014 kl. 23:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.