Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Sitat av Kalba Vis innlegg
Det stemmer ikke nødvendigvis – det er veldig mange religioner og samfunn (disse overlapper) som ikke har brukt noen psykoaktive stoffer, opplevelsene har de allikevel. Det settes ikke lenger spørsmålstegn ved autentisiteten til mangfoldet av religiøse erfaringer i religionsforskningen eller i antropologien. Det er naturligvis snakk om det vi i dag ville kalt hallusinasjoner, men når man beskjeftiger seg med kildematerialet eller befinner seg i «primitive» kulturer i dag (eller tiår tilbake, få «hvite flekker» igjen), er det uhensiktsmessig å skulle forkaste dette som sludder, spesielt når man betenker hvor integrert en del av virkeligheten og samfunnet disse opplevelsene er, i likhet med andre opplevelser. De selv opererer ikke med dette skillet. Det er dessuten ganske typisk den europeiske antropologen, ikke stammemedlemmene, som forundres over at han er utelukket fra de religiøse erfaringene de deler seg imellom.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man ikke forkaste forsøk som ikke kan reproduseres? At de kun kan gjennomføres/har vært gjennomført av visse individer er selve grunnlaget for at de både kan og bør forkastes for tull. For å trekke en parallell - hvis jeg påstår å ha blitt kurert av pinjekjerner når jeg hadde kreft, har du stor tiltro til mitt utsagn? Jeg håper ikke det. Nøyaktig på samme bør religiøse utsagn betraktes når det kommer til enkelterfaringer. Ikke alle brukte psykoaktiver stoffer, men meg bekjent er én av to, hvis ikke begge av følgende faktorer tilstede: 1. rusmidler, 2. ritualer. Uansett hvilken av disse to man velger å bruke, så har de fellesfaktor i at man må tro for å få oppleve, som er problemet med det hele. Det ekskluderer alle som ikke er enige, og sier at de må bli enige med deg før du kan få oppleve. Det er en lite imponerende selvoppfyllende profesi.


Sitat av Kalba Vis innlegg
Og bare siden jeg er nysgjerrig: Hva er en metafysisk erfaring?
Vis hele sitatet...
En erfaring der man påstår å ha hatt interaksjon med noe metafysisk - en gud er et eksempel, å være i ett med "universets energi" er et mer new age eksempel. Det gikk litt fort når jeg kalte det for det, men la oss kalle det en sanseerfaring som ikke er reproduserbar for andre enn deg selv eller de som er overbevist om det samme.