View Single Post
Er ikke alle kinaselgere som er så villige til å shippe DHL alltid.

Men etter hvert når nettbutikken (forhåpentligvis) vokser seg større blir det bulk handel, og da er det FedEx eller DHL som gjelder.

Hei og hopp folk og fe, wall of text ahead. Brace yourself!

Har fått noen små spørsmål fra folk her og der, og tenkte derfor å lage et lite FAQ innlegg om prosjektet, under 3 døgn før åpningen.. Det vil bli litt om hvem «vi» er, hva målet er, og hva langtidsmålet er. Om det er flere spørsmål så bare kjør på. Vi ønsker å være så gjennomsiktige som overhodet mulig og ikke gjemme oss bort og bare drive nettbutikken.. Skrik ut og vi lytter.


Vi er... jeg.. “Jeg” er 20 år og fra Egersund i sør-Rogaland, en liten by med ca 15.000 innbyggere og tilnærmet null fritidstilbud som ikke involverer en eller annen form for bane eller basseng. Det er ingen «geeky» tilbud her for de som ønsker å holde på med slikt. Det ønsker jeg å endre på. Hvorfor skriver jeg «vi»? Fordi «jeg» driver firmaet og nettbutikken, men «vi» er alle de jeg har hatt med til å hjelpe meg.. Gode venner som har hjulpet meg å pakke ca 10.000 LEDer og snart 20.000 resistorer, for å nevne noe, og de som har hjulpet meg med å finne ut hva som er viktigst å ta inn i begynnelsen, og de som har hjulpet meg med IT delen av det å drive en nettside..! Dere vet hvem dere er, takk skal dere ha.


Jeg sitter her med en brennende interesse for å generelt lage rare og unike ting, somregel alltid elektroniske ting. Denne nettbutikken er startet som et hobbyprosjekt ved siden av fulltidsjobb som lærling innen salg&service. (Hvis noen besøker Biltema Egersund så si gjerne hei! Spør etter «han som kan alt» så vet de hvem du mener!) Siden jeg føler det ikke er noen gode brukervennlige og åpne nettbutikker i Norge har jeg i ca 2 år tenkt at om det ikke dukker opp noe får jeg vel bare ta jobben selv...! Og nå ble det slik at jeg tok den jobben da.. Men jeg skal ikke sitte og bare ta penger fra folk.. Jeg ønsker å drive en nettbutikk med gode og lave priser, testede kvalitetskomponenter fra kjente produsenter, og et STORT utvalg av variert slag. Er derfor jeg har vært så tilstede blant annet her og «mast» på folk om hva de ønsker å se i nettbutikken... Det kjøper vil ha, det skal kjøper etter hvert få.


Langtidsmålet med nettbutikken er å i samme slengen kunne drive et åpent verksted for skapere her lokalt. Et sted med alt slags verktøy og utstyr en kan trenge når en sitter og pusler med prosjektet sitt, uten at en trenger å tømme lommeboka om og om igjen for å skaffe det grunnleggende utstyret. Målet er kort og greit å lage et lavterskeltilbud i form av et geek-verksted der en kan komme og gå nesten som man vil. Og som bonus, en mega butikk for elektroniske komponenter i naborommet, så en slipper å vente på komponenter i posten til prosjektet sitt!

Overskuddet fra driften av nettbutkken skal på lang sikt gå til drift og innkjøp til skaperverkstedet. Nå i begynnelsen vil alt av overskudd gå inn igjen i systemet og brukes til å utvide utvalget og øke beholdningen av hver vare.


Hva skiller oss fra andre nettbutkker, og spesielt Kina? Tja, punkt nummer EN er jo at overskuddet går jo tilbake i nettbutikken, og etter hvert vil den gå til drift av et åpent skaperverksted.. Det tror jeg er unikt i Norge i hvertfall? Prisene og utvalget som er målsatt er også unikt så vidt jeg vet.. Og som en liten bonus gjemt inni her for de som orker å lese, rabattkode «freak» gir 5 prosent avslag de første dagene vi har åpent. Utløpsdato 3.2.14. Så kos dere med den, dere som orker å lese hele greia. Målet er ikke å skape enormt overskudd, men overskudd nok til at det er noe poeng i å drive videre, samt å drive skaperverkstedet til lavest mulig pris for brukerne...


Det kan virke litt som en drøm, og det er i grunnen det det er, det med et åpent lavterskeltilbud i form av et verksted for skapere.. Gjøre teknologi og det å lage ting selv litt mindre skremmende og lettere for alle.. Men de fleste drømmer kan bli virkelighet om en jobber nok...


Har forøvrig også fått spørsmål fra et par stykker om vi aksepterer donasjoner for å hjelpe prosjektet.. Svaret er vel egentlig både ja og nei? Føler det er rart å ta i mot donasjoner for å drive en nettbutikk, men jeg skal ikke blankt si nei heller om noen virkelig ønsker så sterkt å støtte prosjektet så det vokser raskere mot et skaperverksted.. Send PM enten her eller på Facebook siden om dere ønsker det, så kan vi prate om det..! Eventuelt til ... Eller "hobbykomponenter" på skype! Er tilgjengelig litt over alt i grunnen.


Det var vel.. det? Litt langt «kort FAQ» innlegg ble det jo, men tror dette vil svare på de fleste spørsmål jeg har fått...

Mvh.
-Eirik
www.HobbyKomponenter.no
Sist endret av HobbyKomponent; 29. januar 2014 kl. 03:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.