View Single Post
Hei.

Fikk her om dagen en dom i Larvik tingrett ang innførsel av narkotika via postforsendelse. Tenkte jeg skulle legge ut tilltale og rettens vurdering ut her, da det sikkert er noen som er interessert i dette. Og hvis de har noen de er litt uvenner med for tiden så har dere en ide om hvordan dere kan hevne dere.

Her er tiltale og rettens vurdering ordrett nedskrivd:


Tiltalebesluttning:

II Straffeloven § 162 første ledd
For ulovlig ha tilvirket, innført, ervervet, oppbevart eller overdratt narkotika, eller medvirket til dette.

Grunnlag:
a)
Tirsdag 12. mars 2013 på Oslo lufthavn Gardermoen i Oslo, innførte han med postforsendelse fra Nederland til Norge 2,1 gram MDMA.
b)
Onsdag 3. april 2013 på Oslo lufthavn Gardermoen i Oslo, innførte han med postforsendelse fra Nederland til Norge 1,7 gram MDMA.

Larvik tingrett
Avsagt: 15.01.2014
Rettens vurdering:

Post II bokstav a og b – innførsel av ecstasy.
Tiltalte har ikke erkjent straffeskyld for denne posten.

Tirsdag 12. mars 2013 (bokstav a) på Oslo lufthavn Gardermoen oppdaget tollvesenet en postforsendelse fra Nederland til Norge med 2,1 gram ecstasy(MDMA). Postforsendelsen var adressert til tiltalte: (Mitt navn skrevet feil+adresse). Sendingen besto av en hvis bobleplastkonvolutt som tollvesnet åpnet og fant 2,1 gram ecstasy(MDMA) pakket i papir i en gjennomsiktig vakumpakket pose. Det krystalliserte pulveret ble testet med Multiscreen hurtigtester og slo positivt ut på MDMA.

Postforsendelsen ble via folkeregistret identifisert til tiltalte. Avsender oppført på sendingen var: (Firma navn og en nederlandsk adresse).

Tilsvarende skjedde onsdag 3. april 2013 (bokstav b) hvor tollvesnet på Oslo flyhavn Gardermoen, oppdaget nok en postforsendelse fra Nederland til Norge med 1,7 gram ecstasy(MDMA). Postforsendelsen var også denne gangen adressert til tiltalte: (Navnet mitt(skrevet riktig denne gangen)+adresse).

Postforsendesen ble via folkeregistret identifisert til tiltalte. Avsender oppført på sendingen var: (Annet firmanavn + nederlandsk adresse).

Retten har kommet til at tiltalte må dømmes for begge tilfellene av innførsel av narkotika.
Retten legger serlig vekt på at postforsendelsen er adressert til tiltalte. For retten har tiltalte opplyst at det kun var han, moren og to lillesøstere som bodde i (adresse) i det aktuelle tidsrommet. Tiltalte har for retten utelukket at moren og lillesøsteren ville bestilt ecstasy. Retten legger for øverig ikke vekt på at tiltaltes etternavn på den ene forsendelsen var skrevet feil. Alle de andre kontaktopplysningene stemmer.

Vidre har tiltalte forklart for retten at ecstasy(MDMA) er et sentralstimulerende stoff som gir en litt psykedelisk effekt ved inntak, For retten har tiltalte også erkjent at han tidligre har bestilt en rekke ulike rusmidler fra utlandet via postforsendelse. Han opplyser å ha bestilt og mottatt bl.a Kratom og Salvia. Vidre har han bestilt og motatt JWH-250, JWH-250 og AM-2201, som alle er syntetisk cannabis. Tiltalte har presisert at dette var lovlige rusmidler den gangen han fikk det tillsendt. Vidre har han fremholdt at han aldri har bestilt fra Nederland tidligre, kun England og Bulgaria.

Selv om tiltalte tidligre har bestilt lovlige rusmidler fra utlandet, legger retten særlig vekt på tiltalte hadde god kunnskap og innsikt om kjøp av rusmidler fra utlandet via postforsendelse. I tillegg har han for retten opplyst å har vært i Nederland og tatt med rusmidler derfra(Kratom og salvia).
Postforsendelsen skjedde for øverig i et tidsrom hvor tiltalte har opplyst å ha et daglig missbruk av cannabis. Først mot juli 2013 klarte han og trappe ned rusbruken.
Siste gang han ruset seg var i november 2013.

Den samlede mengden ecstasy utgjør 2.1gram pluss 1,7gram, totalt 3,8gram. Da 1,7 gram er veid med nærmeste innpakning, setter retten antall gram ned skjønnsmessig til ca. 3.5 gram ecstasy, uten at dette har avgjørende betydning.

På grunnkaget av det samlede bevisbilde, har retten funnet det bevist over enhver rimelig og fornuftig tvil at tiltalte har innført narkotika og forholdt seg som beskrevet i tiltalens post II bokstav a og b, og at han handlet med forsett. Både de subjektive og objektive vilkår for straff er oppfylt, og tiltalte dømmes for overtredelse av post II bokstav a og b.

Slutt.






Må legge til at jeg også har gitt politi adgang til kontoutskriftene mine, men det har retten glatt oversett.

Og er det virkelig slik rettssystemet i Norge fungerer, at en blir dømt uten noe bevis i det hele tatt? Jeg kjønner ikke hvordan vi kan klage på andre land, når vi selv ikke har et rettssystem som fungerer.

Lurer virkelig på hvor mange som sitter inne for drap ol. i norge som egentlig er uskyldige hvis alt retten trenger er en konvolutt hvor navnet ditt er skrivd feil som bevis i en sak.

Men uansett, denne saket blir anket, så jeg håper jeg kommer vidre der.

Det eneste jeg ville med og dele dette var egentlig at jeg vet det er endel her på forumet som bestiller varer og ting i post, så her har dere et bevis på at det faktisk går ann og bli dømt bare pga av en forsendelse til deg, uten noen andre beviser.