Tråd: Blitt kristen
View Single Post
Sitat av jonjon Vis innlegg
Vis du lurer på mitt synspunkt tar ikke jeg bibelen bokstavelig slik den er skrevet nå for god fisk nei.
Vis hele sitatet...
Mener du fordi den har blitt omskrevet så mange ganger, eller fordi den ikke har blitt omskrevet nok?

Sitat av jonjon
Om jeg tar lærdom fra poengene til historiene, ja.
Vis hele sitatet...
Flott, men det kan du jo gjøre fra en hvilken som helst annen bok som har et positivt budskap.

Sitat av jonjon
Det tror jeg også. Har da aldri nektet for at mennesker benytter religion for sin egen agenda.
Vis hele sitatet...
Nei, akkurat som du bare plukker ut det som passer for deg og ikke bryr deg om alt det som er ut-datert og feil.
Bibelen kan brukes til å rettferdiggjøre mord like lett som den kan brukes til å skåne et liv, så slik jeg ser det er ikke den boka verdt noen verdens ting og moralen som fremkommer er tidvis forkastelig. Om bibelen var så god som religiøse vil ha det til, burde den vært å lese som god for folk flest, ikke bare de som vil at det skal være en god bok.

For å sette det litt i perspektiv, jeg kan fint "bevise" at Jorda er flat som en pannekake ved å benytte meg av nøyaktig samme metode som religiøse bruker for å finne "bevis" for gud. Ved å ta med meg en helt rund kule å legge den alle steder jeg synes det ser flatt ut, og hver gang kula ikke triller, men ligger i ro, er det et "bevis" på at Jorda er flat. Om jeg kommer til en bakke, eller et fjell, ja da ser og går jeg bare en annen vei, og finner meg et nytt sted der det er flatt, som jeg kan legge ned kula mi og vise alle at, se, Jorda er flat.

Sitat av jonjon
Det er det selvfølgelig, da du finner like mange tolkninger som det finnes mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er nok flere som mener at bibelen er guds ord enn hva du tror.
Fra Wikipedia: According to religious tradition, all of the teachings found in the Torah, both written and oral, were given by God to Moses,
(Som du sikkert vet er Toraen Mosebøkene, som igjen er den del av bibelen)

Om du mener at hele bibelen bare er hentet fritt ut fra mennesker fantasi, hva er det da som gjør denne boken så spesiell?
Og hva gjør den tolkningen du følger noe mer riktig en en som lar barnet sitt dø i sin tro på at gud har helbredet barnet?
En som lar barnet sitt dø er jo tydelig mer dedikert i sin tro.
Eller en selvmordsbomber som ofrer livet sitt for en større sak, er det feil, og i så fall, hvorfor?
En selvmordsbomber er minst like sterk i troen som det du er, om ikke sterkere, og støtter seg til akkurat like sterke "bevis" som det du gjør.

Så hva gjør at du (ikke dere, eller vi som det blir for deg) følger den tolkningen du gjør?

Sitat av jonjon
For du svarer tullete på det jeg har skrevet vel, det er da ikke så rart. Hvorfor er du så misjonerende om din religion? Hvorfor er det så viktig for deg å ha rett før noen kan avgjøre det?
Vis hele sitatet...
Tullete? For å bruke dine ord <det er ditt synspunkt>, jeg prøver bare å stille deg spørsmål.
Jeg har ingen religion, så nei, jeg misjonerer ingenting, det er det heller du som gjør, jeg er bare uenig med blant annet deg.

Sitat av jonjon
Jeg har forøvrig ingen promblemer med evolusjonsteorien. Det tror jeg veldig få kristene i Norge har. Det er i andre deler av kristendommen de praktiserer en mer bokstavlig tolkning av bibelen enn det vi gjør her hvor man ikke kan akseptere evolusjon.
Vis hele sitatet...
Ok, så da godtar du at evolusjonsteorien viser at naturen klarer seg helt fint uten en skaper?
For all forskning på området tyder på at livet på jorden startet helt fint uten noen form for guddommelig inngripen.
Så hvordan mener du at evolusjonsteorien og religion er forenelig?

Sitat av jonjon
Edit: Jeg orker rett og slett ikke skrive alt jeg mener er hovedbudskapet i bibelen, det ville blitt en veldig lang post. Men, noe av det er jo at vi mener det finnes en skaper og at man skal følge "the golden rule". Som de fleste andre religioner også er basert rundt
Vis hele sitatet...
Pussig, jeg trodde hovedbudskapet var begrenset til ett budskap som fremstår som det viktigste.
Om jeg skal oppsummere hovedbudskapet mitt i denne tråden, så er det ikke at jeg har rett, men at jeg ikke er enig i det du og andre religiøse påstår.
Jeg synes også det er merkelig at når jeg stiller et spørsmål til deg, så blir du unnvikende og svarer på vegne av en gruppe, som i vi, og ikke som deg, jeg spurte etter din mening.

Sitat av jonjon
Jeg vil også ha sannheten, og håper vi aldri slutter lete. Må ikke glemme at en veldig stor del av forskere som har oppdaget store ting var religiøse. Det å være religiøs er ikke i motsettning til forskning. (finnes sikkert religioner som er det, men mesteparten er ikke det)
Vis hele sitatet...
Om du vil vite sannheten, nytter det ikke å tviholde på egne overbevisninger, da må du være helt åpen for at du tar feil.
Det er veldig avhengig av hva du forsker på og i hvilken grad man er religiøs, for det er mange religiøse som har problemer med forskning, og religion virker på generell basis som en bremsekloss på utvikling.

Sitat av jonjon
Han har jo rett i den forstand han uttrykker seg, men det han uttrykker seg om praktiseres jo ikke omtrent. Iallefall ikke her. Da blir det vel tullete for meg. Om resten av dere ser dette som at de poengene er bedre er det jo litt skremmende da de igrunn ikke gjennspeiler mye av vår religion idag.
Vis hele sitatet...
Så den måte du praktiserer religion på, er den samme måten nesten alle i dag praktiserer religion på?
Og hvis noen andre praktiserer religion på en annen måte enn deg, så er ikke det noe å ta hensyn til, for de er så få?
Det er veldig mye som blir mer enn bare tullete for meg når det kommer til religion, men det er jo ikke så viktig, jeg kan bare holde meningene mine for meg selv, eller hva er det egentlig du prøver å si?

Du kommer stadig med påstander, men bakker de ikke opp med stort.
Og hvordan mener du religion er så veldig annerledes i dag, dersom essensen er å tro på en skaper og niholde på troen om at bibelen er god?

Den gylne regel er i veldig mange religioner og også utenfor religioner heldigvis Det eneste poenget mitt i den tråden her var i utgangspunktet at man må huske på at det onde i mennesket er der uavhengig av religion, og at man skal være forsiktig med å klandre en gruppe mennesker for andre menneskers handling fordi man har et felles syn. Eller at det felles synet har blitt utnyttet av mennesker som er smarte nok til å se svakheten i andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Har ikke gud skapt alt i følge din tro?
Da har han også skapt ondskapen og er direkte skyld i alle grusomheter som finner sted på Jorden.
Og hvis religiøse er så lette å manipulere til å gjøre onde ting i guds navn, hva er det som er så fantastisk og bra med religion som ikke kan oppnås uten religion?